Palkanmaksun ja asiakaspalvelun tilanne vakiintunut hyvälle tasolle

Kaupungin palkanmaksun tilanne on vakiintunut. Marraskuun palkkalaskelmista oikein oli 98,6 prosenttia. Virhetaso (1,4 %) on alhaisin huhtikuun 2022 jälkeen.
Kaksi ihmistä keskustelee sohvalla istuen
Kaupungin palkanmaksun tilanne on vakaa, ja 99 prosenttia palkoista maksetaan oikein ja ajallaan. Kuva: Jussi Hellsten

Aiemmin ilmoitettujen palkan puutteiden korjauksessa edettiin marraskuussa nopeasti. Korjattavia palkkavirheitä aikaisemmilta kuukausilta jäi vielä jonkin verran joulukuulle. Tavoitteena on korjata lokakuun loppuun mennessä ilmoitetut puutteet palkoissa vuoden loppuun mennessä.

Puhelinpalvelun tavoitettavuus laski marraskuussa hieman johtuen äkillisistä poissaoloista. Keskimääräinen jonotusaika pysyi silti kohtuullisena (6,39 min). Asiakaspalveluun tulee kuukausittain noin 20 000 yhteydenottoa eri asioista. Määrä on palkanlaskennan asiakaspalvelulle tavanomainen.

– Täysin virheetöntä palkanmaksua ei ole, joten tämän hetkinen tilanne on kaupungin kokoisessa organisaatiossa varsin hyvä. Työskentelemme kuitenkin edelleen tiiviisti palkanlaskennan laadun kehittämiseksi sekä palkanmaksun nopeuttamiseksi. Yhteisenä päämääränä on, että työntekijän palkkaan vaikuttavat tiedot ovat oikein koko matkan aina työsopimuksen tekemisestä kaupungin kirjanpitoon saakka, sanoo palkkapalvelujen johtaja Terhi Karppinen.

Palkanlaskennan tilanteen vakiintumisen johdosta kuukausittainen uutisointi päättyy vuoden 2023 loppuun. Viimeinen tilannekuvauutinen ilmestyy tammikuun alussa.