Pannukakkua ja animaatioita – harrastukset tuovat sisältöä koululaisten iltapäiviin

Koululaisten mielestä harrastaminen on tärkeää, koska silloin ei tarvitse olla yksin, voi liikkua ja terveys paranee, saa uusia kavereita ja oppii uusia asioita.
Kuvituskuva. Harrastamisen Suomen mallin maksuttomista harrastuksista kertova grafiikka.

Sadetta vihmoo taivaan täydeltä keskiviikkoisena iltapäivänä Yhtenäiskoulun ikkunoita vasten, mutta sisällä koulussa on lämmin tunnelma. Kotitalousluokan uuneissa paistuu pannukakkuja ja tomaatteja pilkotaan bruschettoja varten. Kuvataideluokassa lapset näpräävät kännyköitä, mutta luvan kanssa. Nyt tehdään animaatioita ja harjoitellaan tekstin ja värien käyttöä animaatioiden tehokeinoina.

Näin mukavissa tunnelmissa harrastettiin Yhtenäiskoulussa, kun HS Lasten uutiset(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) vieraili koululla tekemässä juttua harrastamisen Suomen mallista. Yhtenäiskoulun rehtori Sari Sola otti toimittajan ja kuvaajan lämpimästi vastaan koulun pääovella ja kertoi, että Lasten uutisia seurataan koulussa ahkerasti. Tällä juttukeikalla HS Lasten uutisten toimittaja ja kuvaaja vierailivat kahdessa harrastusryhmässä: Safkasankareissa valmistetaan herkullisia ruokia ja animaatioryhmässä tutustutaan erilaisiin animaatio-ohjelmiin ja tehdään omia leffoja. 

Innokkaista haastateltavista ei ollut pulaa, kun toimittaja ja kuvaaja saapuivat kotitalousluokkaan. Safkasankarit-ryhmään osallistuvat lapset kertoivat toimittajalle olevansa erittäin tyytyväisiä harrastukseensa. Haastattelujen lomassa lapset kattoivat pöytää ja huolehtivat, etteivät patongit ja pannukakut kärähdä uunissa. Muutamaa osallistujaa hieman jännitti, kun pitkän varren päässä oleva mikrofoni lähestyi ja kamera pyörähti käyntiin. Alkujännityksen hälvettyä lapset vastailivat toimittajan kysymyksiin napakasti ja mietitysti. Lasten vastauksissa toistuivat seuraavat tärkeät huomiot: Harrastaminen on tärkeää, koska silloin ei tarvitse olla yksin, voi liikkua ja terveys paranee, saa uusia kavereita ja oppii uusia asioita.

Animaatioryhmässä tunnelma oli paljon rauhallisempi kuin Safkasankareissa. Oppilaat eivät juuri hätkähtäneet toimittajan ja kuvaajan astellessa luokkaan, vaan jatkoivat nenät kiinni kännyköissä animaatioiden työstämistä. Yksi osallistujista kertoi iloisena toimittajalle: "Mä olen toivonut kuusivuotiaasta asti, että voisin harrastaa animaatiota, ja sitten mä kuulin mun kavereilta, että nyt meidän koulussa on animaatioharrastus. Mä tulin tänne heti, tää on niin parasta!"

Oppilaat nappasivat tilanteesta kiinni ja tekivät Lasten uutiset -animaation saman tien. Animaatiossa välkkyivät vuorotellen sanat lasten ja uutiset. Toimittajalle listattiin vielä tärkeimmät syyt harrastamiseen, poseerattiin tablettien kanssa ja sitten sanottiin kiitokset ja heipat.

Lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisäämiseen tähtäävän harrastamisen Suomen malli on opetus- ja kulttuuriministeriön hanke, jonka toteuttamisessa Helsinki on mukana. Mallin tarkoituksena on mahdollistaa jokaiselle lapselle ja nuorelle mieluisa ja maksuton harrastus koulupäivän jälkeen koulun tiloissa tai sen läheisyydessä. Helsinki pilotoi mallia 21 koulussa kevään 2021 aikana.

Syksyllä harrastamisen Suomen mallin toiminta laajenee Helsingissä kaikkiin kouluihin, jolloin yhä useampi lapsi ja nuori pääsee mukaan harrastusryhmiin. Tavoitteena on vakiinnuttaa malli pysyväksi toiminnaksi ja tarjota harrastuksia kaikille helsinkiläisten peruskoulujen 3.–9. luokkien oppilaille lukuvuonna 2021–2022. Helsingin kaupunki etsii parhaillaan seuroja, järjestöjä, yrityksiä ja muita toimijoita toteuttamaan lasten ja nuorten toiveiden mukaista harrastustoimintaa.

Teksti: Mirka Nokka, harrastamisen Suomen mallin koordinaattori

Harrastamisen Suomen malli. HS Lasten uutiset 16.5.2021(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Pks4H-nuorisojärjestön tuottama Safkasankarit-harrastus Yhtenäiskoulussa

Suomen sarjakuvaseuran tuottama Elokuva ja animaatio -harrastus Yhtenäiskoulussa

Harrastamisen Suomen mallin toiminta käynnistyy Helsingissä. Uutinen kaupungin verkkosivuilla