Selvitys: millainen ilmanlaatu oli viime vuonna satama-alueella, kehätien läheisyydessä ja pientaloalueella

Vuonna 2020 ilmanlaatumittauksia tehtiin Länsisatamassa ja Pirkkolassa, Otaniemessä Kehä I:n lähellä ja Varistossa Kehä lll:n varrella.
Mittausasema Länsisatamassa.

HSY:n neljä ilmanlaadun mittausasemaa seuraa ilmanlaatua kiinnostavissa erityiskohteissa vuoden tai kahden jaksoissa. 

Vuonna 2020 mittauksia tehtiin Länsisatamassa ja Pirkkolassa, Otaniemessä Kehä I:n lähellä ja Varistossa Kehä lll:n varrella. 

Länsisataman ilmanlaatu oli vuonna 2020 hyvä

Vuonna 2020 ilmanlaatu oli Länsisatamassa pääasiassa hyvä. Koronapandemiasta johtuva matkustajaliikenteen vähentyminen sekä poikkeuksellisen lämmin alkuvuosi vaikuttivat siihen, että typpidioksidin vuosipitoisuus oli edellisvuotta matalampi. 

Pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna satama-alueiden ilmanlaatu on parantunut laivaliikenteen päästönormien tiukentumisen seurauksena. Vuonna 2014 Länsisataman siirrettävällä mittausasemalla mitattiin rikkidioksidin vuosipitoisuudeksi 4,3 µg/m3, kun vuonna 2020 vuosipitoisuus oli enää 0,4 µg/m3.

Pirkkolan pientaloalueella näkyvät puunpolton savut

Pirkkolassa mitattiin ilmanlaatua vuosina 2019 ja 2020. Mittauksilla selvitettiin pientaloalueiden ilmanlaatua ja tulokset kuvaavat tasoa, jolle ihmiset altistuvat asuessaan Helsingissä vanhalla pientaloalueella.

Puunpolton vaikutus näkyi vuonna 2020 Pirkkolassa lievänä pienhiukkasten ja mustan hiilen pitoisuuksien nousuna iltaisin. Puunpoltto nosti bentso(a)pyreenin pitoisuuksia Pirkkolassa erityisesti lämmityskaudella. Poikkeuksellisen lämmin alkuvuosi vähensi asuntojen lämmitystarvetta vuonna 2020 ja bentso(a)pyreenin pitoisuudet olivat matalampia vuoteen 2019 verrattuna.

Otaniemessä ilmanlaatu on hyvä kauempana vilkasliikenteisistä teistä

Otaniemessä mittauksilla selvitettiin ilmanlaatua avoimessa ympäristössä vilkasliikenteisen Kehä l:n läheisyydessä. Mittausasema sijaitsi noin 30 metrin etäisyydellä Kehä I:stä. Liikenteen pakokaasupitoisuudet laimenevat etäännyttäessä päästölähteestä.

Otaniemessä ilmanlaatu oli pääasiassa hyvä. Ilmansaasteiden pitoisuudet olivat samaa tasoa kuin Kallion kantakaupungin tausta-asemalla. Kallion mittausasema sijaitsee kaupunkialueella, mutta se on etäällä vilkkaista teistä.

Varistossa suuret liikennemäärät eivät nosta ilmansaasteiden pitoisuuksia yhtä paljon kuin keskustan vilkasliikenteisissä katukuiluissa

Variston mittausten tavoitteena oli selvittää, kuinka korkeiksi pitoisuudet nousevat pääväylän välittömässä läheisyydessä. Mittausasema sijaitsi noin 10 metrin etäisyydellä Kehä III:n ajokaistan reunasta. Kehä III varrella avoimessa ympäristössä ilmansaasteet laimenevat paremmin kuin rakennusten reunustamassa kaupunkiympäristössä.

Variston mittausaseman kohdalla liikennemäärä on yli kaksinkertainen esimerkiksi Mäkelänkatuun verrattuna, mutta typpidioksidin vuosipitoisuus oli Varistossa pienempi. 

Lisää aiheesta:



(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

HSY:n tiedote(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)