Jatkossa takaisinsoittopyynnön jättäneille terveysasemien asiakkaille soitetaan takaisin yhden kerran. Jos asiakasta ei tuolloin tavoiteta, hän saa tekstiviestin, jossa kehotetaan ottamaan yhteyttä uudelleen. Aiemmin asiakasta on tavoiteltu kaksi tai jopa kolme kertaa, jos hän ei ole ensimmäisellä kerralla vastannut.
— Puhelut saadaan jatkossa hoidettua nopeammin, kun ammattilaisemme eivät yritä toistuvasti tavoitella asiakkaita. Tavoite on, että asiakkaat saavat yhteyden tarvitsemaansa palveluun nopeammin ja tavoitettavuutemme muutenkin paranee, toteaa Helsingin terveysasemien johtajalääkäri Timo Lukkarinen.
—Haluamme sujuvoittaa yhteydenottoa terveysasemille. Tätä meiltä edellyttää myös terveydenhuoltolain muutos, Lukkarinen jatkaa.
Marraskuun 27. päivästä alkaen terveysasemien takaisinsoitto palvelee maanantaista torstaihin kello 8–16 ja perjantaisin sekä pyhien aattoina kello 8–15.
— Uskon, että uudistuksen myötä pystymme käyttämään resurssejamme tehokkaammin ja tarkoituksenmukaisemmin, tästä on hyötyä asiakkaillemme, summaa Timo Lukkarinen.
Yhteys terveysasemalle myös sähköisesti
Terveysasemien asiakkaat saavat yhteyden terveyspalveluihin kätevästi myös sähköisesti. Sotebotti Hesteriltä (hel.fi/terveysasemat) voi kysyä laajasti terveyteen ja terveyspalveluihin liittyviä kysymyksiä. Ympäri vuorokauden palveleva Hester ohjaa tarvittaessa eteenpäin.
Sotebotti Hesterin chatissä (hel.fi/terveysasemat) ammattilaiset palvelevat asiakkaita aikaisempaa pidempään ja jo heti aamusta. Terveysasemat kokeilevat vuoden loppuun saakka chatin aukioloajan aikaistamista siten, että terveysaseman ammattilaiset ovat käytettävissä arkisin kello 7.45-14.
Myös tekemällä Omaolo-oirearvion osoitteessa omaolo.fi saa tarvittaessa yhteyden ammattilaiseen. Maisa-palvelussa (maisa.fi) voi asioida terveysasemalla kiireettömissä asioissa.
Toivomme, että yhteyttä otettaisiin vain yhden kanavan kautta. Näin vähennetään yhteydenoton ruuhkia ja pystymme palvelemaan asiakkaitamme nopeammin.