– Halusimme muuttaa tekemistämme ympäristöystävällisempään suuntaan. Otimme ensimmäisenä Suomessa omaan käyttöömme mäntyöljypohjaisen tiemerkintämassan. Viime vuonna aloimme antaa myös urakoitsijoille laatupisteitä biomassan käytöstä, sanoo tuotantopäällikkö Mika Honkasalo Starasta.
Perinteisessä tiemerkintämassassa pääasiallisia sideaineita ovat erilaiset polymeerit ja maaöljypohjainen hartsi, jotka kuluessaan aiheuttavat mikromuovipäästöjä. Mikäli massassa on käytetty fossiilista hartsia, mikromuovipäästöjä syntyy noin 19 painoprosenttia merkintämassasta ja ilman hartsin osuutta neljä painoprosenttia. Biomassassa maaöljy voidaan ainakin osittain korvata mäntyöljyllä, jota syntyy metsäteollisuuden sivutuotteena ja jota on saatavilla myös Suomesta.
Suunnitelmissa nostaa biomassan osuutta entisestään
Stara käyttää vuosittain jopa 100 000 kiloa tiepäällystemassaa kuluneiden merkintöjen uusimiseen. Etenkin vilkasliikenteisillä keskustan kaduilla merkinnät pitää uusia käytännössä joka vuosi.
Puitesopimukset ovat kolmevuotisia, ja vuosien 2022–2024 kilpailutuksessa laatupisteitä sai, mikäli massan joukossa on vähintään 30 prosenttia biomassaa. Prosenttiosuus on todennettu valmiista merkinnöistä otetuin näyttein.
– Biomassa näyttää olevan yhtä kestävää kuin perinteisetkin tiemerkinnät. Uudelle urakkakaudelle tarkoituksenamme on nostaa biomassan osuutta entisestään, Honkasalo sanoo.
Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara on kaupungin oma palveluntuottaja, joka omalla toiminnallaan tukee Helsingin kaupungin strategiaohjelman ja ympäristöpolitiikan tavoitteiden toteuttamista. Viime vuonna Staran asfalttipäällystöiden hankinta palkittiin vuoden 2022 taidokkaimman hankinnan palkinnolla. Hankinnassa kiinnitettiin erityistä huomiota infrarakentamisen päästöjen alentamiseen.