Pikaratikkalinja 12 aloittaa liikennöinnin Laajasalosta Hakaniemeen vuonna 2027, ja myöhemmin sen reittiä on tarkoitus jatkaa Länsiterminaalille asti. Pikaraitiovaunut ovat tavallisia ratikoita pidempiä, joten kantakaupungissa ne tarjoavat lisää kuljetuskapasiteettia muun muassa risteilymatkustajille ja Jätkäsaaren asukkaille.
Osa tulevalla pikaratikkareitin varrella olevista pysäkeistä Kampissa ei ole riittävän pitkiä pikaraitiovaunuille, jonka takia pysäkkijärjestelyjä täytyy muuttaa.
Suunnitteilla on, että Urho Kekkosen kadulle rakennetaan kokonaan uudet pysäkit. Samalla Simonkadun ja Kampintorin pysäkit poistetaan käytöstä. Pysäkkejä ei ole mahdollista pidentää nykyisillä paikoillaan tilanpuutteen vuoksi.
Pysäkkien siirtäminen vaikuttaisi autoliikenteeseen Ruoholahdenkadulla
Myös Ruoholahden villojen ja Länsilinkin kohdalla olevat pysäkit ovat liian lyhyitä. Yhtenä vaihtoehtona on, että pysäkit korvataan uudella pysäkkiparilla, joka rakennetaan nykyisten pysäkkien välimaastoon Ruoholahden sillan lähelle.
Toisena vaihtoehtona on, että Ruoholahden villojen ja Länsilinkin nykyisiä pysäkkejä siirretään vain hieman. Muutoksilla olisi kuitenkin vaikutuksia autoliikenteeseen. Ruoholahdenkadun itäpäästä ei enää pääsisi ajamaan suoraan länteen Porkkalankadulle, vaan autot kiertäisivät Malminrinteen, Albertinkadun, Lönnrotinkadun ja Hietalahdenkadun kautta.
Kaupunkilaisilta toivotaan palautetta pysäkkimuutoksista. Alustavia suunnitelmia ja vaihtoehtoja voi kommentoida kerrokantasi.hel.fi-sivulla 25.9.2024 asti. Pikaraitiotien liikennöinti Hakaniemestä Länsisatamaan alkaa alustavan aikataulun mukaan 2030-luvun alussa.