Lunta sulattava vesi pumpataan betoniponttonien päälle rakennettuun laitteistoon suoraan merestä. Laite puhdistaa lumesta vaiheittain roskat, sepelin, hiekan ja muovin, jotka otetaan talteen. Lopulta puhdistettu vesi johdetaan takaisin mereen.
Merivesisulatus on sekä kustannuksiltaan että energiataloudeltaan kilpailukykyinen vaihtoehto lumen kuskaamiselle pitkien matkojen päähän. Yhden autokuorman sulattaminen laitteella vie sähköenergiaa vain noin 35–70 kWh, mikä vastaa energiasisällöltään 3,5–7 litraa kuorma-auton käyttämää dieselpolttoainetta.
- Kymmenkunta tällaista laitetta ympäri kaupunkia ratkaisisi tehokkaasti Helsingin lumiongelmia – erityisesti kantakaupungissa. Samalla kuljetusetäisyydet lyhenevät ja kuljetusten aiheuttamat meluhaitat ja pakokaasupäästöt vähenevät. Tällainen laite on yksi askel kohti ympäristölle vähemmän haitallista lumenkäsittelyä, kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtaja Ville Alatyppö Starasta sanoo.
Aiemmin Staran samankaltaisissa kokeiluissa lunta on sulatettu meriveden lisäksi puhdistetulla jätevedellä. Viime vuoden testilaitteella lunta sulatettiin jopa miinusasteista merivettä hyödyntäen. Kokeilun aikana käsitellyistä 160 kuorma-autolavallisesta lunta saatiin suodatettua roskaa yli kahdeksan kuutiota eli yhdessä lumikuormassa roskaa oli noin 50 litraa. Jo yhden asteen lämpimämpi vesi lisää sulatustehoa reippaasti.
Helsingin lumenkäsittelykokeilut jatkuvat. Ympäristöystävällisiä keinoja otetaan käyttöön vuoteen 2033 mennessä. Tänä vuonna lumensulatus- ja puhdistuskoneen lisäksi käyttöön on otettu tiivistävä lumilinko. Tulossa on vielä muita lumenkäsittelyn kokeiluja.
Uutta lumensulatus- ja puhdistuslaitetta kokeillaan kuljetusten ja päästöjen vähentämiseksi Jätkäsaaressa
Uutta lumensulatus- ja puhdistuslaitetta kokeillaan kuljetusten ja päästöjen vähentämiseksi Jätkäsaaressa
Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara ottaa käyttöön uuden lumensulatus- ja puhdistuslaitteen Jätkäsaaressa. Meriveden lämpöä ja etenkin veden virtausta hyödyntävä laite käsittelee parhaimmillaan lähes 15 tonnia tai 1–2 lumikuormaa tunnissa, mikä vähentää lumenkuljetuksia ja niistä johtuvia päästöjä kaupunkialueella merkittävästi.
Lisää aiheesta