Jos olet nähnyt festivaaleilla ja yritystapahtumissa näyttäviä glitter-meikkejä, -tatuointeja ja vartalokoristeluja, olet todennäköisesti törmännyt helsinkiläisen Tiina Hakalan liikeideaan. Vuonna 2016 perustettu Glitternisti oli Suomen ensimmäinen glitteriin erikoistunut yritys, joka on laajentanut toimintaansa pääkaupunkiseudulta jo Turkuun, Tampereelle ja Ouluun.
– Aloitimme käytännössä suoraan b2b-myynnistä, kun yritykset tilasivat meitä juhliinsa. Saimme etulyöntiaseman, koska muita vastaavaa palvelua tarjoavia yrityksiä ei silloin ollut, Tiina kertoo.
Hän muistaa panneensa heti merkille glitterin ihmeellisen voiman: kimaltava ihomeikki sai aikuisetkin heittäytymään ja lisäsi kantajansa itsevarmuutta. 24-34-vuotiaat ovat yhä Glitternistin suurin asiakasryhmä. Kiireisin myyntiaika osuu kesään sekä loppuvuoden juhliin.
– Nykyään panostamme yhä enemmän myös lasten syntymäpäiväjuhlille, jotta saisimme myyntiä tasaisemmin. Glittermeikkejä myyvä verkkokauppamme auttoi myös korona-ahdingossa, kun meidänkin myyntimme hiipui tapahtumien ollessa tauolla.
Tiina Hakalan Glitternisti työllistää hänen itsensä lisäksi yhden vakituisen työntekijän ja kolmekymmentä keikkatyöläistä.
– Minä hoidan firman hallinnollista puolta ja koulutan kaikki uudet työntekijämme, jotta yritys tulee tekijöille tutuksi ja laatukriteerit täyttyvät.
Yrittäjyys käynnistyi titiMadamista
Parin viime vuoden aikana Glitternisti on laajentanut toimintaansa myös kukkaseppeleisiin. Uusi liikeidea sai alkunsa sattumalta, kun asiakas oli juhannuksen alla kysynyt, voisiko Glitternistiltä tilata seppeleitä pääkoristeiksi.
– Ajatus jalostui aika pian Kukkaseppele workshopiksi, jossa olemme opettaneet asiakkaita tekemään itse seppeleitä. Me tuomme mukanamme kaikki tarvikkeet, joten tämä on kiva ohjelmanumero vaikka polttareihin.
Tiina myöntää innostuvansa helposti ja testaavansa ideoita matalalla kynnyksellä. Yrittäjyyden ensiaskeleet hän otti jo neljätoista vuotta sitten opiskellessaan Englannin Kentissä huonekalumuotoilua. Opiskelukaveri Adam Rowen kanssa Hakala päätyi suunnittelemaan akryylimuovista valmistetun korusarjan, titiMadamin, josta tuli hitti.
Parhaimmillaan titiMadamia on myyty yli 70 pisteessä ympäri maailmaa.
– Tuohonkin tuotteeseen liittyi uusi juttu, koska laserleikkaus oli tullut juuri silloin valmistusmenetelmäksi ja tuote lähti lentoon vauhdilla.
Tulevaisuuden tavoitteena exit
Koruperheen alkuvuosina Tiina Hakala oli tuttu kasvo suomalaisten naistenlehtien sivuilla. Jälkikäteen Tiina on pohtinut, henkilöityikö titiMadam liikaakin häneen.
– Jos yrityksen haluaa jossain vaiheessa myydä, ei ole välttämättä hyvä idea, että se brändäytyy yhteen ihmiseen. Glitternistin kanssa olenkin tarkoituksella jättäytynyt enemmän taka-alalle ja ulkoistanut somen hoitamisenkin muille.
Viimeisen vuoden Tiina on opetellut työasioiden delegoimista enemmänkin, kun hän on ollut äitiyslomalla pienen tyttärensä kanssa.
– Tietenkään käytännössä yrittäjä ei ole koskaan lomalla, sillä firma ja sen kehittäminen on vähintäänkin ajatuksissa koko ajan. Mutta on vanhemmuus vahvistanut sitä käsitystä, että elämässä pitää olla muutakin kuin työ, Tiina myöntää.
Hän sanoo suoraan haaveilevansa jossain vaiheessa ”exitistä”, yrityksen myymisestä ja rauhallisemmasta elämänrytmistä.
– Vaikka olen ehtinyt tehdä kaikenlaista, olen sisimmältäni aika laiska. Yrittäjyydestäkin innostuin alun perin siksi, että työ ei sitonut minua yhteen paikkaan, vaan saatoin viettää vaikka pari kuukautta Aasiassa. Arvostan vapaa-aikaa.
Yritystä kannattaa rakentaa pitkäjänteisesti
Business Helsingin yritysneuvoja Pia Partanen kehuu Tiina Hakalan yritysstrategiaa. Glitternistissä on uskallettu tarttua uusiin liikeideoihin asiakkaita kuuntelemalla.
– Jos kyse on vahvasti sesonkeihin painottuvasta yritystoiminnasta, kannattaa jo alussa miettiä, miten yritys saadaan tuottamaan riittävästi hiljaisempina kausina. Glitternisti on ottanut valikoimiinsa esimerkiksi lasten syntymäpäiväjuhlat ja verkkokauppamyynnin, joille on kysyntää ympäri vuoden, Partanen huomioi.
Partanen on pannut merkille, että monella yrittäjällä on alkuvaiheessa haasteita löytää liiketoiminnan punaista lankaa.
– On usein parempi keskittyä ensin kunnolla yhteen tuoteryhmä- ja palvelukonseptiin kuin lähteä markkinoille viiden toisistaan poikkeavan liikeidean kanssa. Mikään ei estä toteuttamasta niitä myöhemmin, kun yrityksen on saanut ensin kunnolla käyntiin ja tuottamaan.
Jos yritys laajenee ja sen liiketoiminta muuttuu, yrittäjä voi myöhemmin päivittää yrityksensä toimialakuvausta.
– Toki jo yritystä rekisteröidessä kannattaa miettiä tarkoin yrityksen nimi ja tehdä toimialakuvauksesta mahdollisimman laaja, jotta se venyy tarvittaessa, Partanen toteaa.
Pitkän tähtäimen suunnitelmallisuudesta on apua myös silloin, jos yrittäjän tavoitteena on jollakin aikavälillä myydä yrityksensä.
– On tärkeää, että yrittäjä on alusta saakka perillä yrityksensä brändistä, talouden tunnusluvuista ja sopimuksista. Se tekee yrityksestä kiinnostavan ja luotettavan myös myyntivaiheessa.