Tuumasta toimeen startupin rekrytoinnissa

Startup-yrityksen taival lähtee usein liikkeelle yhden henkilön ideasta ja visiosta. Jos idea on lupaava, perustaja tarvitsee pian ympärilleen lisää ihmisiä. Rekrytoinnin osaamisen tarve tulee siis vastaan hyvin nopeasti.

On kysymyksessä sitten osakkaaksi tai työntekijäksi tuleva henkilö, rekrytoinnin tulee perustua hänen osaamisensa sopimiseen yrityksen tarpeisiin. Perustajan lähipiiristä löytyy toki ystäviä ja sukulaisia, mutta heillä ei aina ole tehtävässä tarvittavaa osaamista ja motivaatiota. Osaamisen ohella toinen tärkeä huomioitava asia on henkilön sopivuus yrityksen ja perustajan arvomaailmaan. Sopiva määrä erilaisia näkemyksiä vie yritystä eteenpäin, mutta täydellinen vastakohtaisuus voi saada tiimissä aikaan lukkotilanteen. Sen ratkaiseminen on vaikeaa ja joskus kallistakin.

Aloita tehtäväkuvauksesta

Tehtäväkuvauksen laatiminen on hyvä lähtökohta kaikkeen rekrytointiin. Kun tiedät mitä asioita tuotteen ja yrityksen kehittämisessä on saatava aikaan lyhyellä ja pitkällä aikavälillä, pystyt todennäköisesti muodostamaan listan tarvittavasta osaamisesta. Listassa voi olla teknistä tuotekehitystä, markkinointia, myyntiä, tuotantoa, asiakaspalvelua jne. Jotkut asiat vaativat enemmän työtä ja osaamista kuin toiset. Listaa laatiessa alaa muodostua kuva siitä, millaisia tehtäväkuvia yrityksessä tullaan tarvitsemaan nyt ja tulevaisuudessa. Kriittisten asioiden hoitamisesta muodostuu usein osakkuuteen oikeuttava luottohenkilön rooli ja tehtäväkuva.

Monta tapaa hankkia osaamista

Edetessään suunnitelmansa toteuttamisessa startup voi solmia aivan samanlaisia työ- ja sopimussuhteita kuin isommatkin yritykset. Lyhytaikaisiin ja projektiluontoisiin tehtäviin voi palkata määräaikaisia tai osa-aikaisia työntekijöitä, tai työt voidaan myös teettää alihankintana toisella yrityksellä. Tärkeää onkin katsoa luovalla tavalla jokaista tehtävää työtä, ja miettiä mikä olisi laadultaan ja kustannuksiltaan järkevin tapa saada eri työt tehdyksi. Tiettyjen asioiden tekemiseen on mahdollista saada myös tukea henkilön palkkaamiseen tai työn ostamisena palvelutuottajalta.

Etätyön ja kansainvälisen yhteistyön lisääntyessä myös ulkomailta ostettava tekninen kehitys tai vaikka digimarkkinointi on keino päästä eteenpäin, jos kotimaasta ei sopivaa tekijää löydy. Joskus yrittäjää sparraava neuvonantaja pystyy hoitamaan tietyt asiat tehtävälistasta, jolloin uutta rekrytointia ei välttämättä tarvita.

Älä jää miettimään

Liian moni startup-yrittäjä jää yksin tuskailemaan yhtiökumppanin tai sopivan osaajan puuttumista. Paras keino päästä eteenpäin on aloittaa aktiivinen työ henkilön löytämiseksi: laatia lista yrityksessä tekijää tarvitsevista asioista, kirjoittaa niiden pohjalta tehtäväkuvaus ja haettavan henkilön osaamisen profiili. Liian paljon tehtäviä yhteen rooliin ei pysty yhdistämään, joten kannattaa luetuttaa kuvaus ensin muutamalla kollegalla, ja kuunnella mitä mieltä he ovat tehtäväkuvasta ja roolin toimivuudesta.

Business Helsinki Accelerator sparraa asiakkaitaan myös tiimin kasvattamisen kysymyksissä. Seuraavassa blogissa käsittelen tarkemmin eri rekrytointikanavia.

Harri Hoivala

Nimi
Harri Hoivala

Titteli
Senior Business Advisor, Business Helsinki Accelerator