Hundra år med eldrift


HST Spårvägstrafiken hemsida

Suomeksi
In English

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000

1 | 2 | 3 | 4 | Följande >>

Den första spårvagnen på Pohjolagatan i Kottby Fram till 30-talets mitt var busstrafiken obetydlig, varför spårvägarna inte just hade någon konkurrens. Linjenätet byggdes ut och passagerartalen ökade ständigt, i och med den enorma inflyttningen av folk från andra delar av landet.

"Något av det första som landsbon lägger märke till i Helsingfors är spårvagnarna. De giva vår huvudstad en prägel av metropol..."

"...Redan under dagen kan nykomlingen icke utan förundran betrakta spårvagnarna, vilka snabbt ta sig fram i vimlet på gator och torg. Emellanåt äro hela tre vagnar sammankopplade till ett litet tåg. Med sina stora glasrutor, klart klingande klockor, sin färgrika skyltning och uniformerade betjäning äro de en ståtlig syn..."

Helsingin Sanomat prisade spårvagnarna 22.10.1922.

"Amerikanaren" "Amerikanaren", en sluten vagn av modell 1920, av J.G. Brill och General Electric. Under 1920-talet köpte spårvägsbolaget snabbt in nya vagnar, eftersom materielanskaffningen helt stått stilla under första världskriget.




 




1 | 2 | 3 | 4 | Följande >>

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000
HST-Spårvägstrafiken | PB 1440 | 00099 Helsingfors stad | Besöksadress: Tavastvägen 86 | 00550 Helsingfors
© HST-Spårvägstrafiken 2004