I början av 1880-talet var
Helsingfors en modest liten stad med 43 000 invånare. Färderna inom staden företogs
mest till fots. Under 1880-talet täckte bostadsbebyggelsen i Helsingfors bara en liten
del av det som är Helsingfors idag. Man bodde i första hand i den nuvarande
stadskärnan, Kronohagen, Kampen, Sandviken och Gräsviken. Bebyggelsen av Berghäll hade
nätt och jämnt inletts.
Trafikmedlen var hästdragna: istvosjiker (fiacrer) och chars-à-bancs. Staden
expanderade dock och industrialiserades. Invånarna behövde ett kommunikationsmedel som
var snabbt och billigt i bruk. De hästdragna spårvagnarnas period inleddes 1891.
Därifrån var steget kort till eldriften, elspårvagnarna kom redan år 1900.
När det gäller elektrifiering har det avlägsna Finland hört
till föregångarna i Europa. Experiment med elbelysning företogs intill
Järnvägsstationen i Helsingfors så tidigt som år 1877. Kraften ficks av en i Paris
tillverkad dynamo. Det första elverket i staden kördes igång år 188 |
Distributionen skedde från det Grönqvistska huset, Norra
Esplanaden 25-27. De första elabonnenterna var affärer i centrum. Elproduktionen
företogs av privata företag, som skarpt konkurrerade med varandra. Helsingfors stads
elektricitetsverk grundades först år 1909. |
"Igår började så miraklet
röra sig mellan Tölö och Sandviken - låt vara temporärt och i experimentsyfte. Jag
afser alltså den elektriskt drifna spårvagnen som åker iväg, utan hästar, utan
ångtryck, enbart med ett järnspröt på ryggen som den vägen samlar kraft från
ofvan..."
"Hastigheten tilltar, längs trottoarerna stå rader av människor hvilka begapa
nyheten; hundar skälla och chauffören tvingas slå allt flitigare i sin klocka. Mest
förundra sig dock de hästar som komma oss i möte. Med runda ögon stegra de sig och
stirra in genom vagnens fönster..."
"När vi ånyo sätta oss i rörelse har
kraftgifvaren på vagnens tak blifvit osams med sig själf. Konduktören försöker
placera den rigtigt, drager i remmen medan konduktör numro två uppmuntrande ropar drag
hårdt, ännu hårdare. Medan passagerarna betrakta allt detta stannar vagnen plötsligt
midt under färden. Jag ser vildt främmande människor störtas i famnen på varandra,
chauffören utanför karrossen böjer sig in genom fönstret och själf vet jag ej hvilken
del av mig som är öfverst..."
Den första färden med elspårvagn var en avsevärd upplevelse för signaturen
Timoteus i Päivälehti. Experimenttrafiken inleddes den 4 september 1900 på sträckan
Rosavilla - Sandviken.
|