HST
Spårvägstrafiken hemsida
Suomeksi
In English
|
Arbetsuppgifterna under krigstiden präglades av hjälteinsatser från
spårvägspersonalens sida. Stadens kommunikationer sköttes nästan uteslutande med
spårvagnar, för bussarna rekvirerades till militären för att bli ambulanser och
transportfordon. Det var elbrist och förarbrist, och materielen led av bristen på
reparationstillbehör.
"Personalen informeras om följande instruktioner,
uppgjorda av Helsingfors stads befolkningsskyddsbyrå i händelse av flyglarm:
1. Vagnen stannas omedelbart, dess ljus släckes.
2. Strömmen brytes.
3. Passagerarna anvisas till närmaste skyddsrum, en trappa eller portgång; personalen
må söka skydd på samma ställe och äger därstädes upprätthålla ordningen."
Spårvägstrafiken beredde sig på flygattacker redan innan kriget började. Den här
dagordern av trafikchefen är från 23.10.1939.
"Vagnens förare skall vid hot om tjänsteansvar se till
att den i vagnen förefintliga så kallade täckpåsen för strålkastaren finnes i vagnen
när vagnen tages emot och likaså när vagnen överlåtes till näste förare...
När order om mörkläggning gives skall täckpåsen ofördröjligen placeras i rätt
läge, gardinerna fördragas och belysningen inne i vagnen släckas. |
För ofog riktat mot de föremål som hör till
mörkläggnings-utrustningen ges straff enligt lagen om krigstillstånd."
En instruktion inför mörkläggningen gavs samma år 11.11.1939. |
|