HST
Spårvägstrafiken hemsida
Suomeksi
In English
|
Det tog
flera år för spårvägstrafiken att återhämta sig efter kriget. Det var fortfarande
trångt i vagnarna och elbristen fortsatte. Först mot slutet av 40-talet började man få
in ny materiel. Nya problem uppstod dock: under hela 50-talet ökade personbilarnas antal.
När nu bilar, bussar och spårvagnar alla trängde in på den smala stadsudden, blev det
trafikstockningar. Man började kritisera spårvagnarna som klumpiga trafikmedel, som
trafiken gärna kunde vara utan.
"Vid tungt väglag om vintern, erkännerligen under snöstormar, föreligger det
alltid risk för överbelastning av vagnarnas elektriska drivmotorer, med allvarliga
trafikstörningar som följd...
Alla konduktörer uppmanas
därför att, när svår snöstorm inträffar, hindra överbelastning av vagnarna genom
att minska den tillåtna passagerarmängden med upp till 10 personer per vagn. Det är
bättre att allmänheten tvingas gå under en snöstormsdag än att den under en hel
månad tvingas trängas i de få återstående kördugliga vagnarna."
Helsingfors stads trafikverk grundades 1.1.1945 för att
fortsätta Spårvägsbolagets arbete. Sedan dess är det HST som skött spårvägstrafiken
i Helsingfors. |
|