Hundra år med eldrift


HST Spårvägstrafiken hemsida

Suomeksi
In English

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000

<< Föregående | 1 | 2 | 3 | 4 | Följande >>

Skenor repareras i Vallgård på hösten 1944. Det tog flera år för spårvägstrafiken att återhämta sig efter kriget. Det var fortfarande trångt i vagnarna och elbristen fortsatte. Först mot slutet av 40-talet började man få in ny materiel. Nya problem uppstod dock: under hela 50-talet ökade personbilarnas antal. När nu bilar, bussar och spårvagnar alla trängde in på den smala stadsudden, blev det trafikstockningar. Man började kritisera spårvagnarna som klumpiga trafikmedel, som trafiken gärna kunde vara utan.

"Vid tungt väglag om vintern, erkännerligen under snöstormar, föreligger det alltid risk för överbelastning av vagnarnas elektriska drivmotorer, med allvarliga trafikstörningar som följd...

Biljetter från HSTs tidiga år. Alla konduktörer uppmanas därför att, när svår snöstorm inträffar, hindra överbelastning av vagnarna genom att minska den tillåtna passagerarmängden med upp till 10 personer per vagn. Det är bättre att allmänheten tvingas gå under en snöstormsdag än att den under en hel månad tvingas trängas i de få återstående kördugliga vagnarna."

Helsingfors stads trafikverk grundades 1.1.1945 för att fortsätta Spårvägsbolagets arbete. Sedan dess är det HST som skött spårvägstrafiken i Helsingfors.

Fribiljett för år 1948.






 

 









<< Föregående | 1 | 2 | 3 | 4 | Följande >>

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000
HST-Spårvägstrafiken | PB 1440 | 00099 Helsingfors stad | Besöksadress: Tavastvägen 86 | 00550 Helsingfors
© HST-Spårvägstrafiken 2004