Det tog
flera år för spårvägstrafiken att återhämta sig efter kriget. Det var fortfarande
trångt i vagnarna och elbristen fortsatte. Först mot slutet av 40-talet började man få
in ny materiel. Nya problem uppstod dock: under hela 50-talet ökade personbilarnas antal.
När nu bilar, bussar och spårvagnar alla trängde in på den smala stadsudden, blev det
trafikstockningar. Man började kritisera spårvagnarna som klumpiga trafikmedel, som
trafiken gärna kunde vara utan. Alla konduktörer uppmanas därför att, när svår snöstorm inträffar, hindra överbelastning av vagnarna genom att minska den tillåtna passagerarmängden med upp till 10 personer per vagn. Det är bättre att allmänheten tvingas gå under en snöstormsdag än att den under en hel månad tvingas trängas i de få återstående kördugliga vagnarna."
|
HST-Spårvägstrafiken | PB 1440 | 00099 Helsingfors stad |
Besöksadress: Tavastvägen 86 | 00550 Helsingfors © HST-Spårvägstrafiken 2004 |