Hundra år med eldrift


HST Spårvägstrafiken hemsida

Suomeksi
In English

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000

<< Föregående | 1 | 2 | 3 | 4 | Följande >>

Helsingfors centrum Spårvagnar, bussar, bilar - Helsingfors centrum började på 1950-talet bli trångt.

Det ledde till att man helt började ifrågasätta spårvagnarnas existens. Signaturen Pennanen gisslar år 1959 spårtrafiken i Helsingin Sanomat:

"...Om spårvägsinstitutionen successivt avvecklades, skulle det underlätta gatutrafiken i staden och likaså skulle Helsingfors trafikverks förluster minska. Människorna kunde också snabbare nå sina mål med buss...

...Vi kan bara förundras över att samma krafter i stadsfullmäktige, som är så pass snabba med att modernisera stadsbilden i Helsingfors att de är beredda att riva vilken byggnad som helst om den står i vägen för deras bilar, ändå drar sig för att angripa en så antik pjäs som spårvagnen."

Vilka redskap behöver en reparatör på banandelningen? I verktygsbacken ser vi åtta handdrivna stenborrar, en tång för fästning av isolering, linjeöverföringstång, linjerätningstång, tre hylsnycklar med T-vred och två tänger för lossning av trådhållaren.


Tången var konduktörens viktigaste arbetsredskap. I drygt ett halvsekel märkte konduktörerna biljetterna genom att klippa hål i dem. År 1956 började man använda stämplings-tänger. De gick i sin tur till historien när vagnarna på sjuttiotalet försågs med biljettstämplingsmaskiner.






Kuljettajia kurssikuvassa vuonna 1968. Nya och energiska spårvagnsförare på kurs år 1968. Också kvinnor finns nu med i bilden. De första kvinnliga förarna efter krigstiden kom år 1966.









 

Tio resors biljett modell 1964. Tio resors biljett modell 1964 framtill och på baksidan. Reklamen är för ett hand-t-vättmedel.







 

<< Föregående | 1 | 2 | 3 | 4 | Följande >>

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000
HST-Spårvägstrafiken | PB 1440 | 00099 Helsingfors stad | Besöksadress: Tavastvägen 86 | 00550 Helsingfors
© HST-Spårvägstrafiken 2004