Spårvagnar, bussar, bilar -
Helsingfors centrum började på 1950-talet bli trångt.
Det ledde till att man helt började ifrågasätta spårvagnarnas existens. Signaturen
Pennanen gisslar år 1959 spårtrafiken i Helsingin Sanomat:
"...Om spårvägsinstitutionen successivt avvecklades, skulle det underlätta
gatutrafiken i staden och likaså skulle Helsingfors trafikverks förluster minska.
Människorna kunde också snabbare nå sina mål med buss...
...Vi kan bara förundras över att samma krafter i
stadsfullmäktige, som är så pass snabba med att modernisera stadsbilden i Helsingfors
att de är beredda att riva vilken byggnad som helst om den står i vägen för deras
bilar, ändå drar sig för att angripa en så antik pjäs som spårvagnen."
Vilka redskap behöver en reparatör på banandelningen? I verktygsbacken ser vi åtta
handdrivna stenborrar, en tång för fästning av isolering, linjeöverföringstång,
linjerätningstång, tre hylsnycklar med T-vred och två tänger för lossning av
trådhållaren.
Tången var konduktörens viktigaste arbetsredskap. I drygt
ett halvsekel märkte konduktörerna biljetterna genom att klippa hål i dem. År 1956
började man använda stämplings-tänger. De gick i sin tur till historien när vagnarna
på sjuttiotalet försågs med biljettstämplingsmaskiner.
Nya och energiska
spårvagnsförare på kurs år 1968. Också kvinnor finns nu med i bilden. De första
kvinnliga förarna efter krigstiden kom år 1966.
Tio resors biljett modell
1964 framtill och på baksidan. Reklamen är för ett hand-t-vättmedel.
|