Spårvagnar, bussar, bilar -
Helsingfors centrum började på 1950-talet bli trångt. ...Vi kan bara förundras över att samma krafter i
stadsfullmäktige, som är så pass snabba med att modernisera stadsbilden i Helsingfors
att de är beredda att riva vilken byggnad som helst om den står i vägen för deras
bilar, ändå drar sig för att angripa en så antik pjäs som spårvagnen."
Tången var konduktörens viktigaste arbetsredskap. I drygt
ett halvsekel märkte konduktörerna biljetterna genom att klippa hål i dem. År 1956
började man använda stämplings-tänger. De gick i sin tur till historien när vagnarna
på sjuttiotalet försågs med biljettstämplingsmaskiner. Nya och energiska spårvagnsförare på kurs år 1968. Också kvinnor finns nu med i bilden. De första kvinnliga förarna efter krigstiden kom år 1966.
Tio resors biljett modell 1964 framtill och på baksidan. Reklamen är för ett hand-t-vättmedel.
|
HST-Spårvägstrafiken | PB 1440 | 00099 Helsingfors stad |
Besöksadress: Tavastvägen 86 | 00550 Helsingfors © HST-Spårvägstrafiken 2004 |