År 1954 gjorde HST viktiga anskaffningar. Då introducerades
de fyraxlade Mustangerna. De första vagnarna sattes in på linje 4 som då gick mellan
Sandviken och Munksnäs, en linje som av tradition hade den nyaste materielen. De här
Mustangerna hade betydligt större passagerarkapacitet än de tidigare vagnarna, 29 sitt-
och 70 ståplatser. Föraren hade också en egen förarhytt.
De som sköter trafiken har natur-ligtvis alltid varit intresserade av hur många
passagerare som anlitar deras tjänster. En sådan här kombinerad biljettstämplings- och
passagerarräkningsapparat användes under 1950-talet på prov i en vagn. År 1956 kostade
engångsbiljetter för vuxna 25 mark, en seriebiljett för 11 resor 200 mark och en
seriebiljett för 30 resor 500 mark.
När Erik von Frenckell tog en spårvagn behövde han inte visa upp någon biljett: han
visade konduktrisen sin halskedja. Erik von Frenckell var i ledningen för
Helsingfors kollektivtrafik under ett kvarts sekel. Han tjänade som
styrelseordförande i Spårvägs- och Omnibusaktiebolaget åren 1935-1945 varefter han
till år 1960 var ordförande i Trafikverksnämnden.
|