HKL-Raitioliikenteen pääsivulle
På Svenska
In English
|
1880-luvun alussa Helsinki oli 43 000
asukkaan pikkukaupunki, jossa kuljettiin enimmäkseen jalan. Helsingin asuttu alue oli
pieni osa nykyisestä; asutusta oli lähinnä nykyisessä ydinkeskustassa eli
Hietalahdessa, Kruununhaassa, Ruoholahdessa ja Kampissa. Kallion asuttaminen oli vasta
aluillaan.
Kulkupeleiksi riittivät vuokra-ajurit ja hevosomnibussit. Hevosvetoisten
raitiovaunujen aika alkoi vuonna 1891. Kaupungin kasvaessa ja teollistuessa myös
raitiotieverkko laajeni. Väestö tarvitsi nopeaa ja halpaa kulkuneuvoa. Hevosvetoisen
linjaston laajentaminen ei ollut kannattavaa, joten voimanlähteeksi otettiin sähkö.
Sähköllä ryhdyttiin ajamaan vuonna 1900.
Syrjäinen Suomi on ollut sähköistyksessä Euroopan kärkeä.
Sähkövaloa kokeiltiin Helsingissä ensimmäisen kerran jo vuonna 1877 Rautatieaseman
vieressä. Uuden ajan valoa levitti Pariisista tuotu dynamo. Helsingin ensimmäinen
sähkölaitos käynnistyi vuonna 1884. |
Virtaa jaettiin Grönqvistin talosta, joka sijaitsi
Pohjois-Esplanadi 25-27:ssä. Aluksi sähköllä valaistiin liikkeitä kaupungin
keskustassa. Virtaa tuottivat yksityiset yritykset, jotka kävivät keskenään ankaraa
kilpailua. Helsingin kaupungin sähkölaitos perustettiin vuonna 1909. |
"Eilen se ihme alkoi liikkua
Töölön ja Hietalahden välillä - toistaiseksi vain väliaikaisesti tahi koetteeksi.
Tarkoitan sähköraitiovaunuja, jotka mennä huristavat hevosten vetämättä, höyryn
ponnistamatta, selkäpuolellaan pystyssä ilmaan häntänä rautainen sauva, ja sitä
myöten se voimaa lykkää..."
"Vauhti kiihtyy, pitkin jalkakäytävää seisoo väkeä yhtenä jonona uutuutta
ihmettelemässä, koirat haukkuvat ja ohjaaja kalkuttaa kelloaan yhä ahkerammin. Mutta
kaikkein uteliaimmilta näyttävät vastaantulevat hevoset. Etujalat kohona maasta ja
silmät pyöreinä päässä tuijottavat ne vaunujen ikkunoista sisään..."
"Kun jälleen lähdetään
liikkeelle, on voiman lykkääjä katolla joutunut riitaan oman itsensä kanssa.
Konduktööri koettaa sitä asettaa, vetää hihnasta ja toinen konduktööri huutaa,
että vedä kovemmin. Matkustajain tätä katsellessa pysähtyvät vaunut yhtäkkiä
keskelle kulkuaan. Näen kuinka ventovieraat ihmiset syöksyvät toistensa syliin, ohjaaja
vaunujen ulkopuolella kumartaa syvään ikkunasta ja minä en itse tiedä, kumpi pää on
ylhäällä..."
Ensimmäinen matka sähköraitiovaunussa oli melkoinen elämys Päivälehden Timoteus
-nimimerkille. Koeliikenne alkoi Ruusulan ja Hietalahden välillä 4.9.1900.
|