HKL-Raitioliikenteen
pääsivulle
På Svenska
In English
|
1970-luvulla mielipiteet muuttuivat jälleen raitiovaunuille
suosiollisiksi. Tätä nykyä sen enempää päättäjät kuin kadunmiehetkään tuskin
osaisivat ajatella Helsinkiä ilman raitiovaunuja.
"Liikennelaitoksella suoritettujen tutkimusten perusteella tultiin siihen tulokseen,
että raitioliikennettä tullaan Helsingissä jatkamaan ja kehittämään. Tätä
puolsivat taloudelliset ja ympäristötekijöihin liittyvät seikat sekä matkustajien
mieltymys raitioliikenteeseen.
Tämän johdosta ryhdyttiin toimenpiteisiin uusien nivelraitiovaunujen hankkimiseksi
liikennelaitokselle."
HKL:n toimintakertomusta vuodelta 1969.
1970-luvulla raitiovaunut alkoivat saada omia kaistoja. Liikenne sujui entistä paremmin.
Hämeentien liikennettä vuonna 1971.
Matkustajat panivat muutokset tyytyväisinä merkille. Nimimerkki "Ansioäiti"
kirjoittaa Helsingin Sanomissa 8.9.1974:
"Kun Helsingin liikenne aikanaan oli todella jumissa, kun ei ollut ratikka- eikä
bussikaistoja, kalusto oli vanhaa, yksityisautoilijat väittivät, että he jättäisivät
autonsa kotiin kun julkinen liikenne saataisiin pelaamaan kunnolla. Nyt kun on saatu
jotain aikaan, mitä näemmekään: siellä ne samat naamat istua kököttävät omissa
autoissaan, vaikka julkinen liikenne kulkee sujuvasti omia kaistojaan..."
"Liikennelaitoksella suoritettujen tutkimusten perusteella
tultiin siihen tulokseen, että raitioliikennettä tullaan Helsingissä jatkamaan ja
kehittämään. Tätä puolsivat taloudelliset ja ympäristötekijöihin |
liittyvät seikat sekä matkustajien mieltymys
raitioliikenteeseen. Tämän johdosta ryhdyttiin toimenpiteisiin uusien
nivelraitiovaunujen hankkimiseksi liikennelaitokselle." |
|