Logot Ratikka - 100 vuotta sähköllä


HKL-Raitioliikenteen pääsivulle

På Svenska
In English

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000

1 | 2 | 3 | 4 | Seuraava >>

Ensimmäinen raitiovaunu Käpylän Pohjolankadulla 1930-luvun puoliväliin asti bussiliikenne oli vähäistä, joten raitiovaunut hallitsivat Helsingin katukuvaa. Linjasto laajeni ja matkustajia nousi kyytiin entistä enemmän, sillä Helsingin väkiluku kasvoi edelleen huimaa vauhtia.

"Kaikkein ensimmäisiä ilmiöitä, jotka Helsingissä kiinnittävät puoleensa maaseutulaisen huomion, ovat raitiotievaunut. Omalta osaltaan ne ovat antamassa maan pääkaupungille suurkaupungin leimaa..."

"...Jo päivällä ei tulokas voi olla ihmetellen katselematta katujen ja torien vilkkaasta vilinästä nopeasti kiitäviä raitiovaunuja, jotka toisinaan muodostavat kolmesta vaunusta kokoonpannun junan. Suurine lasi-ikkunoineen, kirkasäänisine kelloineen, värikkäine kyltteineen ja uniformoitune palvelijoineen ne ovatkin komea näky..."

Helsingin Sanomat ylisti raitiovaunuja 22.10.1922.

Jenkki "Jenkki" eli J.G. Brillin ja General Electricin toimittama amerikkalainen umpivaunu vuosimallia 1920. Raitiotieyhtiö hankki innokkaasti uusia vaunuja 1920-luvulla, sillä kalustohankinnat olivat lykkääntyneet ensimmäisen maailmansodan vuoksi.




 



1 | 2 | 3 | 4 | Seuraava >>

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000
HKL-Raitioliikenne | PL 1440 | 00099 Helsingin kaupunki | Käyntiosoite: Hämeentie 86 | 00550 Helsinki
© HKL-Raitioliikenne 2004