1930-luvun puoliväliin asti bussiliikenne oli vähäistä, joten raitiovaunut hallitsivat Helsingin katukuvaa. Linjasto laajeni ja matkustajia nousi kyytiin entistä enemmän, sillä Helsingin väkiluku kasvoi edelleen huimaa vauhtia. "Kaikkein ensimmäisiä ilmiöitä, jotka Helsingissä kiinnittävät puoleensa maaseutulaisen huomion, ovat raitiotievaunut. Omalta osaltaan ne ovat antamassa maan pääkaupungille suurkaupungin leimaa..." "...Jo päivällä ei tulokas voi olla ihmetellen katselematta katujen ja torien
vilkkaasta vilinästä nopeasti kiitäviä raitiovaunuja, jotka toisinaan muodostavat
kolmesta vaunusta kokoonpannun junan. Suurine lasi-ikkunoineen, kirkasäänisine
kelloineen, värikkäine kyltteineen ja uniformoitune palvelijoineen ne ovatkin komea
näky..." "Jenkki" eli J.G. Brillin ja General Electricin toimittama amerikkalainen umpivaunu vuosimallia 1920. Raitiotieyhtiö hankki innokkaasti uusia vaunuja 1920-luvulla, sillä kalustohankinnat olivat lykkääntyneet ensimmäisen maailmansodan vuoksi.
|
HKL-Raitioliikenne | PL 1440 | 00099 Helsingin kaupunki |
Käyntiosoite: Hämeentie 86 | 00550 Helsinki © HKL-Raitioliikenne 2004 |