HKL-Raitioliikenteen
pääsivulle
På Svenska
In English
|
Sota-ajan
urakkaa voi perustellusti kutsua raitiotieläisten sankariteoksi. Kaupungissa kulkeminen
jäi lähes kokonaan raitiovaunujen varaan, kun bussit muutettiin sairaankuljetus- ja
tavara-autoiksi. Sähkö- ja kuljettajapula vaivasivat ja kalusto rappeutui
korjaustarvikkeiden puutteessa.
"Henkilökunnalle tiedotetaan seuraavat Helsingin
Kaupungin väestönsuojelutoimiston laatimat toimintaohjeet ilmahälytyksen sattuessa:
1. Vaunu on heti pysäytettävä ja valot sammutettava.
2. Virta on katkaistava.
3. Matkustajat on ohjattava lähimpään suojapaikkaan, portaaseen tai porttikäytävään
ja on henkilökunnan etsittävä suoja samasta paikasta sekä ylläpidettävä siellä
järjestystä."
Raitioliikenne varautui ilmavaaraan jo ennen sodan alkamista. Liikennepäällikön
päiväkäsky talvisodan edeltä 23.10.1939.
"...Vaunun kuljettajan on virkavastuun uhalla vastattava
siitä, että vaunuissa oleva nk. peittopussi valonheittäjää varten on vaunussa
silloin, kun hän vastaanottaa vaunun ja myöskin kun hän luovuttaa sen toiselle...
Kun pimennyskäsky saadaan, on peittopussi heti asetettava paikalleen, verhot vedettävä
eteen ja vaunun sähkövalaistus sammutettava... |
Ilkivalta, joka kohdistuu pimennystä varten hankittuihin
esineisiin rangaistaan sotalain mukaan."
Pimennystä varten annettiin ohjeita 11.11.1939. |
|