HKL-Raitioliikenteen
pääsivulle
På Svenska
In English
|
Raitioliikenteeltä vei useita vuosia toipua sodasta. Ruuhkat vaunuissa jatkuivat ja
sähköpula vaivasi. Uutta kalustoa saatiin vähitellen 1940-luvun lopulta lähtien.
Edessä oli kuitenkin uusia ongelmia: yhä useampi helsinkiläinen hankki 50-luvulla oman
auton. Kun autot, bussit ja raitiovaunut sovittautuivat kapealle Helsingin niemelle,
syntyi ruuhkia. Raitiovaunuja alettiin arvostella kömpelöinä välineinä, joita ei
enää liikenteessä tarvittaisi.
"Raskaalla kelillä ja varsinkin lumipyryjen sattuessa talvella on vaunujen
sähkömoottoreiden ylikuormi-tusvaara aina olemassa seurauksena vaikeat
liikennehäiriöt...
Kaikkia rahastajia
kehoitetaan sen vuoksi vaikeiden lumimyrskyjen sattuessa estämään vaunujen
ylikuormittumiset vähentämällä sallitun matkus-tajamäärän jopa 10 henkilöllä
vaunua kohti. On parempi että yleisö joutuu kävelemään yhtenä lumipyrypäivänä
kuin tungeksia muutamissa ehjissä vaunuissa yhden kuukauden aikana."
Helsingin kaupungin liikennelaitos perustettiin 1.1.1945
jatkamaan Raitiotieyhtiön työtä. HKL on siitä lähtien huolehtinut Helsingin
raitioliikenteestä. |
|