Logot Ratikka - 100 vuotta sähköllä


HKL-Raitioliikenteen pääsivulle

På Svenska
In English

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000

<< Edellinen | 1 | 2 | 3 | 4 | Seuraava >>

Kiskoja korjataan Vallilassa syksyllä 1944. Raitioliikenteeltä vei useita vuosia toipua sodasta. Ruuhkat vaunuissa jatkuivat ja sähköpula vaivasi. Uutta kalustoa saatiin vähitellen 1940-luvun lopulta lähtien. Edessä oli kuitenkin uusia ongelmia: yhä useampi helsinkiläinen hankki 50-luvulla oman auton. Kun autot, bussit ja raitiovaunut sovittautuivat kapealle Helsingin niemelle, syntyi ruuhkia. Raitiovaunuja alettiin arvostella kömpelöinä välineinä, joita ei enää liikenteessä tarvittaisi.

"Raskaalla kelillä ja varsinkin lumipyryjen sattuessa talvella on vaunujen sähkömoottoreiden ylikuormi-tusvaara aina olemassa seurauksena vaikeat liikennehäiriöt...

Lippuja HKL:n alkutaipaleelta. Kaikkia rahastajia kehoitetaan sen vuoksi vaikeiden lumimyrskyjen sattuessa estämään vaunujen ylikuormittumiset vähentämällä sallitun matkus-tajamäärän jopa 10 henkilöllä vaunua kohti. On parempi että yleisö joutuu kävelemään yhtenä lumipyrypäivänä kuin tungeksia muutamissa ehjissä vaunuissa yhden kuukauden aikana."

Helsingin kaupungin liikennelaitos perustettiin 1.1.1945 jatkamaan Raitiotieyhtiön työtä. HKL on siitä lähtien huolehtinut Helsingin raitioliikenteestä.

Vapaalippu vuodelta 1948.





 

 










<< Edellinen | 1 | 2 | 3 | 4 | Seuraava >>

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000
HKL-Raitioliikenne | PL 1440 | 00099 Helsingin kaupunki | Käyntiosoite: Hämeentie 86 | 00550 Helsinki
© HKL-Raitioliikenne 2004