Logot Ratikka - 100 vuotta sähköllä


HKL-Raitioliikenteen pääsivulle

På Svenska
In English

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000

<< Edellinen | 1 | 2 | 3 | 4 | Seuraava >>

HKL teki tärkeitä vaunuhankintoja vuonna 1954. Liikenteeseen tulivat neliakseliset "Ratti-Karjaat". Vaunut ajoivat Hietalahden ja Munkkinimen välisellä linjalla 4, jonne perinteisesti sijoitettiin uusin kalusto. Ratti-Karjaat vetivät matkustajia entisiä vaunuja enemmän. Istumaan sopi 29 henkeä ja seisomapaikkoja oli 70. Kuljettajalla oli myös oma, suljettu hytti.

Lipunleimaus- ja matkustajalaskentalaite




Liikennöitsijää on tietenkin aina kiinnostanut, paljonko kyydissä kulkee väkeä. Tällaista yhdistettyä lipunleimaus- ja matkustajalaskentalaitetta kokeiltiin yhdessä vaunussa 1950-luvulla. Vuonna 1956 aikuisten kertalippu maksoi 25 markkaa, 11 matkan sarjalippu 200 markkaa ja 30 matkan sarjalippu 500 markkaa .





Kun Erik von Frenckell nousi raitiovaunuun, hän ei ostanut lippua, vaan näytti rahastajalle jetoniaan. Erik Von Frenckell luotsasi Helsingin joukkoliikennettä neljännesvuosisadan ajan. Hän toimi Raitiotie- ja Omnibusosakeyhtiön johtokunnan puheenjohtajana vuosina 1935-1945 ja johti puhetta HKL:n lauta-kunnassa vuodesta 1945 vuoteen 1960.



<< Edellinen | 1 | 2 | 3 | 4 | Seuraava >>

1900-1920 | 1920-1939 | 1939-1944 | 1945-1970 | 1970-2000
HKL-Raitioliikenne | PL 1440 | 00099 Helsingin kaupunki | Käyntiosoite: Hämeentie 86 | 00550 Helsinki
© HKL-Raitioliikenne 2004