HKL-Raitioliikenteen
pääsivulle
På Svenska
In English
|
HKL teki tärkeitä vaunuhankintoja vuonna 1954.
Liikenteeseen tulivat neliakseliset "Ratti-Karjaat". Vaunut ajoivat Hietalahden
ja Munkkinimen välisellä linjalla 4, jonne perinteisesti sijoitettiin uusin kalusto.
Ratti-Karjaat vetivät matkustajia entisiä vaunuja enemmän. Istumaan sopi 29 henkeä ja
seisomapaikkoja oli 70. Kuljettajalla oli myös oma, suljettu hytti.
Liikennöitsijää on tietenkin aina kiinnostanut, paljonko kyydissä kulkee väkeä.
Tällaista yhdistettyä lipunleimaus- ja matkustajalaskentalaitetta kokeiltiin yhdessä
vaunussa 1950-luvulla. Vuonna 1956 aikuisten kertalippu maksoi 25 markkaa, 11 matkan
sarjalippu 200 markkaa ja 30 matkan sarjalippu 500 markkaa .
Kun Erik von Frenckell nousi raitiovaunuun, hän ei ostanut lippua, vaan näytti
rahastajalle jetoniaan. Erik Von Frenckell luotsasi Helsingin joukkoliikennettä
neljännesvuosisadan ajan. Hän toimi Raitiotie- ja Omnibusosakeyhtiön johtokunnan
puheenjohtajana vuosina 1935-1945 ja johti puhetta HKL:n lauta-kunnassa vuodesta 1945
vuoteen 1960.
|