HKL-Raitioliikenteen
pääsivulle
På Svenska
In English
|
Ensimmäisten Kummer -vaunujen päätysillat
olivat avoimia. Ohjaaminen ei ollut herkkua sateessa ja pakkasessa, kun työpäiväkin
saattoi kestää 12 tuntia. Päätepysäkillä kuljettaja siirtyi vaunun päästä
toiseen, sillä linjat olivat yksiraiteisia eikä niissä ollut kääntöpaikkoja.
Kummer -vaunu Läntisen Heikinkadun ja Bulevardin kulmassa 1900-luvun alussa. Kun
koeliikenteestä päästiin tositoimiin, vaunut ajoivat neljää linjaa: Töölöstä
Kaivopuistoon, Sörnäisistä Katajanokalle, Kauppatorilta Perämiehenkadulle ja
Liisankadulta Lapinlahteen. Vuonna 1901 sähkörai-tiotietä oli noin 13 kilometriä.
Polettirahastuslipas vuosisadan vaihteesta. Kun sähköinen liikenne alkoi, kertalippu
maksoi 15 penniä. Poletilla saattoi kuitenkin matkustaa hal-vemmalla. 20 polettia maksoi
kaksi ja puoli markkaa.
Sähkökorjaajan volttimittari vuodelta 1914 on taidokasta käsityötä. Kotelo on
mahonkia.
|