Ensimmäisten Kummer -vaunujen päätysillat olivat avoimia. Ohjaaminen ei ollut herkkua sateessa ja pakkasessa, kun työpäiväkin saattoi kestää 12 tuntia. Päätepysäkillä kuljettaja siirtyi vaunun päästä toiseen, sillä linjat olivat yksiraiteisia eikä niissä ollut kääntöpaikkoja.
Kummer -vaunu Läntisen Heikinkadun ja Bulevardin kulmassa 1900-luvun alussa. Kun koeliikenteestä päästiin tositoimiin, vaunut ajoivat neljää linjaa: Töölöstä Kaivopuistoon, Sörnäisistä Katajanokalle, Kauppatorilta Perämiehenkadulle ja Liisankadulta Lapinlahteen. Vuonna 1901 sähkörai-tiotietä oli noin 13 kilometriä.
Polettirahastuslipas vuosisadan vaihteesta. Kun sähköinen liikenne alkoi, kertalippu
maksoi 15 penniä. Poletilla saattoi kuitenkin matkustaa hal-vemmalla. 20 polettia maksoi
kaksi ja puoli markkaa.
|
HKL-Raitioliikenne | PL 1440 | 00099 Helsingin kaupunki |
Käyntiosoite: Hämeentie 86 | 00550 Helsinki © HKL-Raitioliikenne 2004 |