HST
Spårvägstrafiken hemsida
Suomeksi
In English
|
De öppna vagnarna förbjöds av säkerhetsskäl redan på
40-talet, men de togs i bruk igen under olympiska spelen 1952. De här vagnarna blev då
mycket populära. Många ville återuppliva gamla minnen eller ville åtminstone en gång
i sitt liv ha upplevelsen av att åka i öppen vagn. Under OS körde spårvagnarna en hel
del extraturer. Mellan Järnvägstorget och Kottby via Berghäll gick en tillfällig rutt
med 14 extravagnar. Ett temporärt spår byggdes också längs Grejusgatan. De olympiska
spelen var ett kraftprov för Finland; det gällde att visa att man klarat sig ur kriget.
Också trafiken sköttes med den äran.
Lykta för linjefärgen från
efterkrigsåren. Lyktan kunde ge rött, vitt, grönt, blått eller orange sken.
Linjekartan år 1950. Basnätet för spårvägarna har i decennier bevarats nästan
oförändrat. Längst var linjenätet år 1956. Då var det 93 kilometer långt.
|