Fru Vivi
Rosberg vänder det nya åkdonet ryggen. Däremot ser den första eldrivna spårvagnen i
Munksnäs ut att intressera Hr. Fredrik Rosberg. Munksnäslinjen togs i bruk 1914.
De fick nämligen lägre lön än männen. Länge trodde man att kvinnorna inte skulle klara av konduktör-sarbetet eftersom också hållande av ordning i vagnen hörde till deras uppgifter. Man fruktade också att konduktriserna kunde utsättas för närmanden och slipprigheter från den manliga publikens sida. Som förebyggande åtgärd försåg bolaget konduktriserna med en väl skylande uniform, med bl.a. fotsid mantel och högskaftade kängor.
Vagnar i slutet av Alexandersgatan år 1906. Det var rätt dyrt att åka spårvagn under den tid banorna var enkelspåriga, så det var mest "bättre folk" som anlitade dem. År 1909 var redan de flesta linjerna dubbelspåriga. Samtidigt sänkte bolaget biljettpriserna. Under första världskriget var inflationen stark, men biljettens pris var och förblev 15 penni. Det blev nästan gratis att åka spårvagn. Spårvagnen blev ett åkdon för alla helsingforsare.
|
HST-Spårvägstrafiken | PB 1440 | 00099 Helsingfors stad |
Besöksadress: Tavastvägen 86 | 00550 Helsingfors © HST-Spårvägstrafiken 2004 |