Delta i stadsplaneringen

Alla Helsingforsbor kan delta i stadsplaneringen. Du kan ta ställning till de aktuella planerna eller delta i invånarmöten. 

På den här sidan

Så här deltar du i webbmöten

Se anvisningarna för hur du kan delta i Helsingfors stads invånarmöten på nätet. 

Vilka medel behöver du? 

För att tekniskt sett kunna delta i Teams-mötet, behöver du följande: 

  • Nätuppkoppling 

  • Dator, smarttelefon eller surfplatta 

  • Webbläsare eller alternativt applikationen Microsoft Teams 

Vi rekommenderar att du deltar med en dator, eftersom bilderna syns bättre där och du kan lättare använda chatten. 

Deltagande med dator 

När du deltar med dator, går det enkelt via webbläsaren. Webbläsare som stöder deltagandet i Teams-möten är Google Chrome, Mozilla Firefox och Microsoft Edge. 

Du kan alternativt delta via applikationen Teams. Om du inte har den på datorn, ladda ner den från Microsoft Store.  

Deltagande med smarttelefon 

Om du använder en smarttelefon, deltagandet lyckas bäst via applikationen Microsoft Teams. Om du inte har Teams-applikationen i din smarttelefon, ladda ner den först från din applikationsbutik. 

 Anslutning till ett Teams-möte

Deltagarlänken som gjorts för mötet hänvisar dig till anslutningsfönstret för Teams-mötet.

Du kan alternativt ansluta dig antingen med applikationen Teams eller med webbläsaren. Du kan välja vilket sätt som helst (se också anvisningarna ovan).

Stäng av mikrofonen och kameran när du ansluter dig 

Innan du ansluter dig till Teams-mötet stäng av din kamera och mikrofon. De är stängda då det finns ett tvärstreck på ikonerna för kameran och mikrofonen. 

Säkerställ dock att datorljudet är på. I skärmdumpen nedan ser du hur inställningarna borde se ut när du ansluter dig till mötet. 

Knappen Anslut nu tar dig till mötet. 

Hur frågar och kommenterar jag? 

I webbmötet kan du fråga genom att skriva din fråga i Teams-mötets chatt.  Chatten blir synlig när du klickar på pratbubblan. 

På vissa möten har vi reserverat tid för muntliga frågor. Kom ihåg att öppna din mikrofon när det är din tur att fråga. Mikrofonen öppnas genom att klicka på mikrofonsymbolen så att tvärstrecket går bort. Mötesarrangören ger närmare anvisningar i början av mötet. 

Chatten blir synlig när du klickar på pratbubblan högst upp på sidan. Högst upp finns också mikrofonsymbolen som du kan klicka på för att öppna (inget tvärstreck) och stänga av mikrofonen (tvärstreck på mikrofonen). 

Ibland gör mötesarrangören också enkla webbenkäter. Det är lättare att svara på enkäterna om du förutom datorn kan använda en smarttelefon eller surfplatta. 

Vad gör jag om jag inte kan ansluta mig till mötet? 

Om du hamnar utanför webbmötet under mötet, anslut dig tillbaka genom deltagarlänken. 

Om du inte alls kan ansluta dig till mötet, kan du i efterhand se inspelningen av mötet. Av de flesta av våra möten görs en inspelning. 

Webbmötets gång 
  • Webbmötet består av framställningar som framskrider enligt programmet. 

  • Du kan delta i mötet under hela kvällen eller en del av kvällen.  

  • Du kan kommentera framställningarna och ställa frågor i Teams-livehändelsens chatt. Du kan också bara titta på framställningarna och följa diskussionen. 

  • Mötet hålls på finska. I chatten kan du också ställa frågor på svenska och engelska. 

Så här deltar du i mötet – tekniska instruktioner 

Dessa behöver du för att kunna ansluta dig till livehändelsen: 

  • Nätuppkoppling  

  • Dator, smarttelefon eller surfplatta 

  • Webbläsare eller alternativt applikationen Microsoft Teams 

Vi rekommenderar att du deltar med en dator, eftersom bilderna syns bättre där och du kan lättare använda chatten.  

Deltagande med dator 

När du deltar med dator, går det enkelt via webbläsaren. Webbläsare som stöder deltagandet i Teams-livehändelsen är Google Chrome, Mozilla Firefox och Microsoft Edge. 

Du kan alternativt delta via applikationen Teams. Om du inte har den på datorn, ladda ner den från Microsoft Store.  

Deltagande med smarttelefon 

Om du använder en smarttelefon, lyckas deltagandet via applikationen Microsoft Teams. Om du inte har Teams-applikationen i din smarttelefon, ladda ner den först från din applikationsbutik.  

Anslutning till livehändelsen i Teams 

Deltagarlänken som gjorts för evenemanget hänvisar dig till anslutningsfönstret för livehändelsen i Teams. 

Du kan alternativt ansluta dig med antingen applikationen Teams eller med webbläsaren. Du kan välja vilket sätt som helst (se också anvisningarna ovan).  

Förklaringar för knapparna: 

  • Ladda ner Windows-applikationen: tar till applikationsbutiken där du kan ladda ner Teams-applikationen 

  • Se i stället på nätet: öppnar Teams-livehändelsen i webbläsaren 

  • Har du redan Teams-applikationen? Starta den nu: öppna Teams-applikationen om du redan har den på din enhet.   

Kuvakaappaus: Teams live -tilaisuuteen kirjautuessa voi valita sovelluksella tai verkkoselaimella kirjautumiseen.
Exempel på anslutningsfönstret på datorn. 
Via webbläsaren kan du ansluta dig anonymt eller genom att logga in 

Valet Se i stället på nätet tar dig till ett fönster där du kan ansluta dig antingen anonymt eller genom att först logga in på ditt Microsoft-konto. 

Måste jag stänga av mikrofonen? 

I Teams-livehändelserna kan deltagarna inte använda mikrofonen. Du behöver alltså inte separat stänga av mikrofonen. 

Frågor och kommentarer kan du skriva i chatten. 

Varför hör jag inte något ljud? 

Om du inte hör ljudet, kontrollera i din dators inställningar att datorljuden är på.   

Hur frågar och kommenterar jag? 

I Teams-livehändelsen frågar du via chatten. Närmare instruktioner ges i början av händelsen. Ibland gör mötesarrangören också enkla webbenkäter. Det är lättare att svara på enkäterna om du förutom datorn kan använda en smarttelefon eller surfplatta. 

Vad gör jag om jag inte kan ansluta mig till mötet? 

Om du hamnar utanför webbmötet under mötet, anslut dig tillbaka genom deltagarlänken. 

Om du inte alls kan ansluta dig till mötet, kan du i efterhand se inspelningen av mötet. Av de flesta av våra möten görs en inspelning. 

Säg din åsikt på nätet

Kom med och utveckla staden och delta i öppna webbenkäter i tjänsten Säg din åsikt.

Kaupunkiympäristön toimitalo katutasosta kuvattuna.

Stadsmiljösektorns kundtjänst

Besöksadress:
Verkstadsgatan 8, 00580 Helsingfors
Öppettider:

Gäller tills vidare:
– mån 12.00-15.00
– tis-ons 8.30-12.00
– tor-fre 12.00-15.00
– lör-sön stängt

Telefontjänsten +358 931022111 är öppen må-to kl. 8.30-16.00, fr 12-15.

Observera att du tidigast kan få ett nummer i kön klockan 11.00 på måndagar, torsdagar och fredagar.

I byggnadstillsynens arkiv tas kunder emot endast med tidsbokning på fredagar.

Anmälan om farliga vägskador utanför öppettiderna tas emot på tfn +358 9 310 39310 (ej respons gällande vinterunderhåll eller information om flyttning av bilar).

Parkeringsövervakningen (jour), tfn +358 9 310 70014 må-to 16-20 fr 8.15-12 och 15-20 lö 10-15.30 sö 11-17 (endast brådskande förfrågningar om övervakning)

Den här sidan hittar du också på adressen hel.fi/planer.