Innan du ansöker om forskningstillstånd, kontakta i förväg det daghem, den skola eller den läroanstalt där du vill genomföra forskningsstudien. Kom preliminärt överens om genomförandet av forskningsstudien med föreståndaren/rektorn.
Skicka ansökan jämte bilagor till Helsingfors stads registratorskontor elektroniskt (helsinki.kirjaamo@hel.fi ) eller i pappersform:
Forskningstillstånd ansökningsblanketten, pdf
Helsingfors stad, Registratorskontor, sektorn för fostran och utbildning
PB 10, 00099 Helsingfors stad
Besöksadress: Stadshuset, Norra Esplanaden 11-13, 00170 Helsingfors
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Ansökan om forskningstillstånd, e-tjänst
En tjänst där man kan ansöka om tillstånd för en forskning som gäller fostrans- och utbildningssektorn.
Hur behandlingen av ärendet fortskrider
Fylla i och skicka ansökningsblanketten. Skicka ansökan jämte bilagor till Helsingfors stads registratorskontor elektroniskt eller i pappersform:
Helsingfors stad, Registratorskontor, sektorn för fostran och utbildning
PB 10, 00099 Helsingfors stad
Besöksadress: Stadshuset, Norra Esplanaden 11-13, 00170 Helsingfors
helsinki.kirjaamo@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post)
Du kan skicka säker e-post till helsinki.kirjaamo@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) på adressen https://securemail.hel.fi/(Länk leder till extern tjänst)
Beslutet om forskningstillstånd skickas till den sökande via e-post eller per post. Beslut utan bilagor publiceras på stadens webbplats
.
Handläggningstid
Ansökningarna behandlas i ankomstordning, vanligtvis inom 2-4 veckor efter att ansökan inkommit. Om ansökan är bristfällig eller bilagor saknas kommer handläggningen att bli fördröjd.
Giltighetstid
Ansökan gäller tills beslutet har fattats.
Fyll i blankett
Ansökan om forskningstillstånd, blanketter
Begäran om insyn i personuppgifter
Enligt EU:s allmänna dataskyddsförordningen personen har rätt att veta huruvida personuppgifter som rör honom eller henne håller på att behandlas och vilka uppgifter om honom eller henne som har sparats.
En person vars uppgifter samlas i stadens register när han eller hon använder stadens tjänster kan genom den här tjänsten framföra en begäran om insyn i sina uppgifter. Insyn i personuppgifter kan också begäras av en vårdnadshavare, en intressebevakare eller en befullmäktigade.
Hur behandlingen av ärendet fortskrider
När en begäran om insyn i personuppgifter skickas in, underrättas den anställda som samlar begäran om uppgifter inom sektorn, förvaltningen eller affärsverket om detta. Den som samlar begäran om uppgifter meddelar kontaktpersonen för registret elektroniskt om begäran. Inget beslut fattas i ärendet. Den som gör begäran om insyn i personuppgifter kan ombes komplettera begäran. Den som gör begäran får svaret med skyddad e-post eller post.
Handläggningstid
Personens uppgifter skickas inom en månad från begäran om uppgifter.
Giltighetstid
Begäran om uppgifter är giltig tills den besvaras.
Uträtta ärenden på webben
Begäran om insyn i personuppgifter
Fyll i blankett
Begäran om insyn i registeruppgifter - pappersdokument
Man kan också personligen besöka stadens serviceställen och där framföra sin begäran om insyn i registeruppgifter.
Framställningar av alla slag kan lämnas in på registratorskontoret.
Stadens registratorskontor: Norra esplanaden 11-13
Förutom på registratorskontoret kan man också lämna in begäran på följande serviceställen, såvitt ärendet gäller just den sektorn:
Fostrans- och utbildningssektorn: Töysägatan 2 D samt skolor och daghem
Stadsmiljösektorn: Verkstadsgatan 8
Social- och hälsovårdssektorn: alla serviceställen
Företagshälsan Helsingfors: Helsingegatan 24, 2 vån.