Backasgatans boulevardstad

I framtiden fortsätter Backasgatan från norra delen av Kottby ända till Baggböle som en stadsgata, och nya bostads- och arbetsområden planeras runt den. Förutom bil och buss kan man också åka spårvagn och cykel samt promenera på den nya gatan. Boulevardstaden kompletterar den befintliga staden. Förbindelserna mellan de befintliga stadsdelarna och rekreationsområdena förbättras och tjänsterna ökar.
Visiokuva uudelta Mäkelänkadulta Metsälän ja Oulunkylän kohdalla. Kuvassa näkyy uusia vaaleita ja ruskeita kerrostaloja sekä liikennettä.

Aktuellt

Dispositionsplanförslaget för Backasgatans boulevardstad presenteras för stadsmiljönämnden 23.4.2024(Länk leder till extern tjänst)

Vi fick in cirka 800 åsikter om dispositionsplanens utkastmaterial, av vilka största delen var från Säg din åsikt-enkäten(Länk leder till extern tjänst). Planerna presenterades på mässan i Stadsmiljöhuset 15.11.2023, där man kunde diskutera med stadens experter. I november 2023 ordnade vi verkstäder för vuxna och unga där man kunde berätta om sina tankar och ta fram idéer i en gemensam diskussion. Man har gått igenom responsen och gjort granskningar av och kompletteringar till dispositionsplanmaterialet. Den inkomna responsen utnyttjas också vid den fortsatta planeringen.

Dispositionsplanen godkänns av stadsmiljönämnden. Därefter börjar detaljplanläggningen av området som mindre delområden. Först gör man upp en plan över gatan. Utarbetandet av den torde inledas under år 2024.

Bekanta dig med dispositionsplanmaterialet (Länk leder till extern tjänst)i stadens karttjänst (materialet på finska). 

Hem för 15 000–20 000 invånare

Backasgatans boulevardstad planeras ha en koldioxidsnål ny stadsstruktur anpassad till klimatförändringen och bostäder för cirka 15 000–20 000 invånare.

Backasgatans nya snabbspårväg ansluter till spårnätet i stadskärnan och de tvärgående spårförbindelserna. Kottby station utvecklas till en högkvalitativ kollektivtrafikterminal där övergången från ett transportmedel till ett annat sker smidigt och som omges av ett  tätt innerstadsliknande centrumområde. De nedre våningarna i byggnaderna ska ha affärs- och verksamhetslokaler, och fotgängarmiljön ska vara varierande och trevlig.

Förutom Kottby station finns ett annat viktigt tyngdpunktsområde för bygget i korsningen mellan Spårjokern och den nya snabbspårvägen på boulevarden.  Förutom bostads- och arbetsplatsbyggandet kompletteras områdena Kottby, Åggelby, Krämertsskog, Månsas och Baggböle med nya tjänster. Krämertsskogs område för verksamhetslokaler förtätas i etapper, och tillsammans med Kottby stationsområde utvecklas det till en livskraftig och attraktiv koncentration för verksamhetslokaler och tjänster.

Beräknat tidsschema

Det beräknas att byggandet av området påbörjas i decennieskiftet mellan 2020- och 2030-talen i de sydligaste delarna av planområdet.

Detaljplaneringen av boulevardstaden inleds delområdesvis tidigast i slutet av 2023, först med den södra delen. Områdens invånare informeras om att ändringar i detaljplanerna påbörjats, och parterna kan  lämna in utlåtanden och anmärkningar på planerna i samband med planändringarna.

Den allmänna planstommen före detaljplaneringen ska presenteras för stadsmiljönämnden cirka 2023. Före detta läggs utkastet för planstommen fram för påseende.

Interaktion

Projektet har bland annat presenterats vid invånarnarmöten Uutta Keski-Helsinkiä och Uutta Pohjois-Helsinkiä under 2019–21. År 2019 genomfördes en kartläggning för att samla in invånarnas åsikter och önskemål om utveckling i samband med planeringen av området. Nästan 20 000 kartmarkeringar och cirka 10 000 öppna svar inkom.

Beslut angående området

Målen sättes upp i planeringsprinciperna

Planeringsprinciperna för Tusbyboulevarden och boulevardstaden godkändes av stadsmiljönämnden i december 2018. I planeringsprinciperna identifierades planeringsfrågor och behov av fortsatt utredning gällande området och sattes upp mål utifrån vilka planeringen har fortsatt.

Material om planeringsprinciperna:

Området har försatts med byggförbud

Området försattes med byggförbud 2019, och byggförbudet fortsattes våren 2021. Byggprojekt kan dock vara möjliga i ett byggförbudsområde om det planerade projektet inte strider mot planeringen och den framtida markanvändningen. Byggförbudet skyddar också markägarnas intressen genom att låta byggprojekten bedömas i förhållande till den framtida markanvändningen. Tillståndspliktiga bygg- och reparationsprojekt i området kräver undantagslov.

Material om byggförbudet:

Bild: Visionsbild för framtidens Backasgatan. Författare: Carpineta, Kulhavy, Tulonen, Rabinowitsch-Jokinen.