
Ajankohtaista
Asemakaava ja asemakaavan muutos, jolla maantiealue muutetaan katualueeksi
Ennen Mäkelänkadun bulevardikaupungin korttelialueiden kaavoitusta laaditaan teknisluonteinen kadun kaava (Mäkelänkadun jatke). Kadun kaava ei mahdollista alueelle uuttaa rakentamista. Tarkoituksena on muuttaa Tuusulanväylän maantiealue katualueeksi sekä selkeyttää tiealueen omistus- ja hallintaoikeuksia Käpylän ja Pakilan pientaloalueen välisellä osuudella. Nykyisen Tuusulanväylän liikennejärjestelyt säilyvät ennallaan.
Kadun asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävillä 27.1.-14.2.2025. Tutustu aineistoon kaupungin karttapalvelussa.(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Tutustu Mäkelänkadun bulevardikaupungin suunnitteluun!
Mäkelänkadun bulevardikaupungin kaavarungon esittely
Videolla esitellään Mäkelänkadun bulevardikaupungin suunnittelua kaavarungon luonnosvaiheeseen asti.
Koteja 15 000-17 000 asukkaalle
Mäkelänkadun bulevardikaupunkiin suunnitellaan vähähiilistä, ilmastonmuutokseen sopeutuvaa uutta kaupunkirakennetta sekä asuntoja ja työpaikkoja noin 15 000–17 000 helsinkiläiselle.
Uudelle Mäkelänkadulle rakennettava uusi pikaraitiotie liittyy kantakaupungin raitioverkkoon ja poikittaisiin raideyhteyksiin. Käpylän asemasta kehitetään laadukas joukkoliikenteen terminaali, jossa vaihtaminen eri liikkumisvälineestä toiseen on sujuvaa, ja jota ympäröi tiivis kantakaupunkimainen keskusta-alue. Rakennusten alimmissa kerroksissa on liike- ja toimitilaa ja jalankulkuympäristö on vaihtelevaa ja miellyttävää.
Käpylän aseman lisäksi toinen merkittävä rakentamisen painopistealue on Raide-Jokerin ja bulevardin uuden pikaratikan risteyskohdassa. Asuin- ja työpaikkarakentamisen lisäksi Käpylän, Oulunkylän, Metsälän, Maunulan ja Pakilan alueet täydentyvät uusilla palveluilla. Metsälän toimitila-alue tiivistyy vaiheittain ja yhdessä Käpylän asemanseudun kanssa siitä kehitetään elinvoimainen ja houkutteleva toimitila- ja palvelukeskittymä.
Suunnittelun eteneminen
-
Taustalla yleiskaava vuodelta 2016
Mäkelänkadun bulevardikaupungin suunnittelu pohjautuu Helsingin yleiskaavaan, jossa moni moottoritiemäinen tie kaupungissa suunniteltiin kaupunkibulevardiksi.
-
Suunnitteluperiaatteet määrittelivät alueelle tavoitteet vuonna 2018
Bulevardikaupungin suunnittelu alkoi suunnitteluperiaatteiden laatimisella. Kaupunkilaiset kutsuttiin mukaan suunnitteluun kertomaan kokemuksiaan ja näkemyksiään siitä, miten aluetta voisi tulevaisuudessa kehittää. Osallistua pystyi muun muassa keskustelemalla bulevardikaupunkimessuilla työpajoissa sekä verkkotilaisuuksissa. Suunnitteluperiaatteissa tunnistettiin selvitettäviä kysymyksiä ja teemoja sekä sanallistettiin alueen tulevaisuuden tavoitteet.
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi alueelle tehdyt suunnitteluperiaatteet joulukuussa 2018. Tässä vaiheessa aluetta kutsuttiin vielä Tuusulanbulevardi -nimellä.
-
Kaavarunko hyväksyttiin 2024
Alueen suunnittelussa valmisteltiin seuraavaksi kaavarunkoa. Kaavarungossa ilmaistaan korttelitasolla, millaista aluetta minnekin suunnitellaan. Esimerkiksi mihin asuinkorttelit sijoittuvat tai missä viheralueet ovat.
Kaavarungon taustaksi vuonna 2019 järjestettiin alueen suunnitteluun liittyen asukkaiden mielipiteiden ja kehittämistoiveiden keräämiseksi karttakysely. Kyselyyn saatiin lähes 20.000 karttamerkintää ja noin 10.000 avovastausta. Myöhemmin suunnittelun apuna oli myös Kerrokantasi-verkkokysely, jonne kaupunkilaisilta saatiin satoja kommentteja. Kaavarunkoluonnoksesta keskusteltiin myös tilaisuuksissa ja työpajoissa.
Kaupunkiympäristölautakunta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) hyväksyi kaavarungon keväällä 2024. Kaupunkilaisten mielipiteet näkyvät suunnitelmassa muun muassa siten, että viheralueille suunniteltua rakentamista vähennettiin sekä puustoista aluetta säästettiin enemmän.
-
Katualueen asemakaava 2025
Suunnittelualueella sijaitsevan Tuusulanväylän liikennealue on nykyisin maantiealuetta. Tiealue on tarkoitus muuttaa asemakaavassa katualueeksi Käpylän ja Pakilan välisellä osuudella. Liikennealueen kaavamuutos ei vielä mahdollista alueelle uutta rakentamista eikä muuta nykyisiä liikennejärjestelyjä. Kaavan tarkoituksena on selkeyttää liikennealueen omistus- ja hallintaoikeuksia. Näistä järjestelyistä sovitaan valtion ja kaupungin välillä kaavan hyväksymisen jälkeen.
-
Korttelialueiden asemakaavoitus alkaen arviolta 2026
Asemakaavoissa määritellään kaavarunkoa yksityiskohtaisemmin, millaisia kortteleita, puistoja ja katuja alueelle suunnitellaan. Asemakaavat laaditaan osa-alueittain ja kaavoitus kestää useita vuosia. Kaavamuutosten käynnistymisestä tiedotetaan alueiden asukkaille ja osallisten kanssa järjestetään vuorovaikutusta kaavamuutosten yhteydessä. Alueen suunnittelu alkaa etelästä.
-
Rakentaminen alkaa arviolta 2030-luvulla
Lue lisää:
Alue on asetettu rakennuskieltoon
Alue on asetettu rakennuskieltoon vuonna 2019 ja rakennuskieltoa on jatkettu kaksi kertaa, vuonna 2021 ja vuonna 2023. Rakennushankkeet voivat rakennuskieltoalueellakin olla mahdollisia, jos suunniteltu hanke ei ole ristiriidassa kaavoituksen ja tulevan maankäytön kanssa. Rakennuskielto turvaa myös maanomistajien etua mahdollistaessaan rakennushankkeen arvioinnin suhteessa tulevan maankäyttöön. Luvanvaraiset rakennus- ja korjaushankkeet alueella edellyttävät poikkeuslupaa.
Tutustu rakennuskiellon dokumentteihin alla.
Visiokuva tulevaisuuden Mäkelänkadulta Metsälän ja Oulunkylän kohdalla. Kuva: Oladesign.
Tämän sivun löydät myös osoitteella hel.fi/makelankadunbulevardikaupunki.