Busholmens brorenovering

Under renoveringen förnyas den gamla bron över Busholmens näs. Det finns en trafikförbindelse för spårvagnar och motorfordon genom byggplatsen under hela renoveringen.
Jätkäsaaren kannaksen silta ja urakka-alue viistoilmakuvassa.

Den 110 år gamla bron över Busholmens näs kommer att ersättas med en ny under renoveringen. Bron ligger söder om Västra länken på Busholmskajen. Vid renoveringen byggs ett nytt körfält för högersvängande trafik från Busholmen. Samtidigt förnyas strandmurar samt kommunalteknikens ledningar och kablar. 

Vad omfattar renoveringen? 

  • Den 110 år gamla bron över Busholmens näs kommer att ersättas med en ny under renoveringen.
  • Under renoveringen byggs ett nytt körfält för högersvängande trafik från Busholmen vid korsningen.
  • Samtidigt förnyas kommunalteknikens ledningar och kablar.
  • Strandmurar vid Busholmskajen förnyas. De gamla strandmurarna är också i behov av reparation. 

Mer information

Busholmens brorenovering – Vanliga frågor 

1. Varför förnyas bron till Busholmen? 

2. Vad innehåller Busholmens brorenovering? 

3. På vilka gator utförs arbetet? 

4. Hur länge pågår renoveringen? 

5. Varför tar renoveringen så länge? 

6. Vem genomför brorenoveringen? 

7. Hur mycket kostar brorenoveringen? 

8. Var hittar jag aktuell information om hur renoveringen framskrider samt om ändringarna i trafikarrangemangen? 

9. Kommer det att fällas träd under renoveringen? 

10. Påverkar renoveringen Västra länkens hundinhägnad? 

11. För vilket ändamål byggs stenbanken? 

12. Varför muddras det på byggplatsen? 

1. Varför förnyas bron till Busholmen? 

Den nuvarande bron över Busholmens näs togs i bruk 1914 och har nu nått slutet av sin livstid. Den nya bron kommer att användas de nästa 100 åren. Trafiken på Busholmen är tidvis stockad, och nu kommer det att byggas ett nytt körfält för fordon. 

2. Vad innehåller Busholmens brorenovering? 

Under renoveringen ersätts den 110 år gamla bron över Busholmens näs med en ny. Bron ligger söder om Västra länken på Busholmskajen. Den nya bron består av två stålrörsbroar. Brons södra stödmur beläggs med stenar. Det är möjligt att färdas under bron med små båtar även efter renoveringen.  

Under renoveringen byggs dessutom ett nytt körfält för högersvängande trafik från Busholmen mot Sandvikskajen. Det nya körfältet för avsvängande trafik gör trafiken vid korsningen smidigare och ökar säkerheten. I samband med att kajerna breddas förnyas också strandmurar.  

Under renoveringen förnyas också kommunalteknik. Detta innebär förflyttning och förnyande av vattenförsörjningsledningar, fjärrvärmeledningar och kablar. 

3. På vilka gator utförs arbetet? 

Arbetena utförs framför Clarion-hotellet på Busholmen vid Mechelingatans anslutning. 

4. Hur länge pågår renoveringen? 

Arbetet inleddes i oktober 2024 och renoveringen blir klar i sin helhet i slutet av 2026. 

5. Varför tar renoveringen så länge? 

Bron som ska förnyas ligger i ett område med mycket livlig trafik längs en av de viktigaste vägarna till Västra hamnen. Bron förnyas stegvis så att trafiken hela tiden ska kunna använda bron i båda riktningarna. 

6. Vem genomför brorenoveringen? 

Entreprenören är GRK Suomi Oy. Huvudbeställaren är Helsingfors stads stadsmiljösektor. 

7. Hur mycket kostar brorenoveringen? 

Kostnaderna för renoveringen är cirka 17 miljoner euro. 

8. Var hittar jag aktuell information om hur renoveringen framskrider samt om ändringarna i trafikarrangemangen? 

Du kan följa projektet på Facebook på adressen https://www.facebook.com/jatkasaarensilta(Länk leder till extern tjänst) (på finska) och på projektets webbplats på hel.fi/jatkasaarensilta. 

9. Kommer det att fällas träd under renoveringen? 

Byggandet av den nya kajstrukturen för Busholmskajen förutsätter att sammanlagt sex björkar avlägsnas från samma björkrad. Två av träden har konstaterats vara murkna riskträd vid en inspektion. Träden kommer att ersättas med nya plantor i slutet av projektet. På kanalens sida förutsätter förnyandet av kommunalteknik att ett träd som konstaterats vara ett riskträd fälls. Det kommer att ersättas med en ny planta i slutet av projektet.  

Dessutom kommer två björkar att flyttas från Busholmskajens grönområde till stadens plantskola på grund av kommande omvägsarrangemang under brorenoveringen. Syftet är att flytta björkarna tillbaka till sin ursprungliga plats när brorenoveringen är klar och fordonstrafiken återvänder till sin nuvarande plats. Vid behov planterar man nya plantor i slutet av projektet.  

Alla träd som ska fällas eller flyttas har undersökts tillsammans med stadens expert på tillsyn av grönområden. Träd fälls endast i den omfattning som byggandet kräver och med beaktande av trädens skick.

10. Påverkar renoveringen Västra länkens hundinhägnad? 

Västra länkens hundinhägnad måste tillfälligt minskas på grund av arbetet. Rivningen av den nuvarande bron och byggandet av den nya bron kräver utrymme på båda sidorna av bron. Dessutom byggs det ny vattenförsörjning och kabelskyddsrör vid inhägnaden. Hösten 2025 går en omväg delvis genom området för den nuvarande hundinhägnaden.  

Inhägnaden minskar tillfälligt med cirka 40 procent. Syftet är att hålla den mindre inhägnaden i bruk under hela brorenoveringen. Man strävar också efter att bevara ingången på sin nuvarande plats. Om eventuella ändringar informeras separat.  

Inhägnaden avgränsas med ett två meter högt byggstängsel med betongsben under jorden. I den nedre delen av det tillfälliga stängslet fästs dessutom 150 cm högt tätare stängselnät.  

Inhägnaden återställs till sin normala storlek sommaren 2026, när omvägen för den andra arbetsfasen kan rivas. 

11. För vilket ändamål byggs stenbanken? 

I havet byggs en tillfällig bank av sprängsten för att trafiken ska kunna färdas genom byggplatsen också när arbetet utförs i brons mellersta del. Banken rivs i slutet av entreprenaden då trafiken återgår till sin normala plats. 

12. Varför muddras det på byggplatsen? 

Området muddras för att avlägsna mjukt jordmaterial och förorenad mark som samlats på havsbottnen. Genom detta säkerställs att stenbanken kan byggas på ett fast underlag och att den inte sjunker för mycket när trafiken tillfälligt flyttas till den. 

1. När utförs arbetet? 

2. Orsakar arbetena el- eller vattenavbrott? När? 

3. Vilka andra störningar orsakar renoveringen i området? 

4. Ändras parkeringen i entreprenadområdet? 

1. När utförs arbetet? 

På byggplatsen utförs arbete i regel vardagar kl. 7–22. Vi meddelar separat om eventuella natt- och veckoslutsarbeten.  

2. Orsakar arbetena el- eller vattenavbrott? När? 

Gatuarbetena kan orsaka korta el- och vattenavbrott under anslutningsarbeten. Helsingforsregionens miljötjänster (HRM) och Helen Elnät meddelar på förhand om avbrott som arbetet kräver.  

Det är möjligt att beställa ett sms om planerade vattenavbrott från HRM:s webbplats ( www.hsy.fi/sv/sms(Länk leder till extern tjänst) ). 

Oväntade rörbrott är också möjliga under gatuarbetena. HRM har publicerat grundläggande anvisningar för oväntade vattenavbrott för invånarna. Läs anvisningarna på HRM:s webbplats ( www.hsy.fi/sv/vattenavbrott(Länk leder till extern tjänst) ).  

3. Vilka andra störningar orsakar renoveringen i området? 

Pålnings-, hydraulhammar- och muddringsarbetena under brorenoveringen orsakar buller. Särskilt bullriga arbeten utförs kl. 7–22 i enlighet med bullertillståndet. Vi meddelar separat om natt- och veckoslutsarbeten. Byggandet av stenbanken och borrpålningen genomförs så snabbt som möjligt. Dammet minskas genom saltning och vattning.  

4. Ändras parkeringen i entreprenadområdet? 

Parkeringsarrangemangen ändras eventuellt lite. Gatuparkeringsplatserna i entreprenadområdet är ur bruk under renoveringen. 

1. Hur påverkar renoveringen trafiken i området? 

2. Hur ser ni till att trafiken löper smidigt vid de värsta rusningstiderna? 

3. Hurdana förändringar orsakar arbetet i kollektivtrafiken? 

4. Ska jag reservera mer tid än vanligt för resor till Västra hamnen? 

5. Kan man färdas under bron med små båtar under renoveringen? 

1. Hur påverkar renoveringen trafiken i området? 

Det finns en trafikförbindelse för spårvagnar och motorfordon genom byggplatsen under hela renoveringen. De största förändringarna i trafiken sker hösten 2025 när arbetet utförs i brons mellersta del.  

Föränderliga arbetsplatsarrangemang orsakar alltid några störningar i trafiken. Målet är att bevara det nuvarande antalet körfält under hela renoveringen.  

För att säkerställa säkerheten i närheten av byggplatsen finns det tillfälliga omvägar för fotgängare och cyklister. Enligt nuvarande uppskattning ändras omvägsarrangemangen för gång- och cykeltrafik nästa gång under hösten 2025.  

2. Hur ser ni till att trafiken löper smidigt vid de värsta rusningstiderna? 

Arrangemangen genomförs så att olägenheterna för allmän trafik minimeras. Byggplatsen följer arrangemangen och trafiken samt ändrar arrangemangen vid behov.  

3. Hurdana förändringar orsakar arbetet i kollektivtrafiken? 

Spårvagnar färdas genom byggplatsen som vanligt under hela renoveringen. Korta förseningar är möjliga när trafikarrangemangen förändras. Mer information om förändringarna i kollektivtrafiken finns på HRT:s webbplats hsl.fi och i HRT:s övriga kanaler ( https://www.hsl.fi/sv(Länk leder till extern tjänst) ).  

4. Ska jag reservera mer tid än vanligt för resor till Västra hamnen? 

Byggplatsarrangemangen under renoveringen orsakar en del störningar i trafiken och det lönar sig för fartygspassagerare att reservera lite mer tid för resan än vanligt.  

5. Kan man färdas under bron med små båtar under renoveringen? 

Man kan inte färdas under bron med små båtar under renoveringen. Leden kan användas igen när renoveringen blir klar. 

1. Hur länge kommer den nya bron att användas?

Den nya bron kommer att användas de nästa 100 åren.  

2. Minskar renoveringen rusningen vid Busholmens korsning när den blir klar? 

I samband med renoveringen byggs ett nytt körfält för högersvängande fordonstrafik från Busholmen, vilket gör trafiken från Busholmen smidigare.  

3. Helsingfors Hamn har planerat att flytta all fartygstrafik till Tallinn till Västra hamnen på Busholmen. Största delen av all passagerartrafik skulle således färdas via Västra hamnen på 2030-talet. Räcker det med ett nytt körfält för avsvängande trafik från Busholmen för att minska rusningen vid korsningen? 

Förflyttningen av Tallinntrafiken till Västra hamnen skulle förutsätta byggande av en ny hamntunnel mellan Västra hamnen och Västerleden. Om tunneln byggs, färdas all tung trafik till hamnen i framtiden via tunneln. Tack vare detta skulle rusningen på bron över Busholmens näs minska. Mer information om hamntunneln och utvecklingsprogrammet för hamnarna finns på Helsingfors Hamn Ab:s webbplats(Länk leder till extern tjänst) .  

Du hittar denna sida också på hel.fi/jatkasaarensilta