Delgeneralplan för Västerledens omgivning

För närvarande utarbetas ett planutkast i delgeneralplanearbetet för Västerledens omgivning. Utarbetandet av planutkastet bygger på stadsmiljönämndens beslut om planeringsprinciperna för delgeneralplanen. Delgeneralplanläggningen berör Västerleden och dess närområden på Björkholmen, Drumsö och Sundholmen.
ilmakuva länsiväylän osayleiskaavan suunnittelualueesta.

Tidsplanen för delgeneralplanen

Delgeneralplanen utarbetas under åren 2022–2026. Beredningstidsplanen för och innehållet i utkastet till delgeneralplan påverkas av planeringen av hamntunneln som pågår samtidigt. I framtiden kommer hamntunneln att dirigera trafiken till Västra hamnen till Västerleden.

Lösningen för hamntunnel har en betydande inverkan på hurdan markanvändning det är möjligt att genomföra i synnerhet på Sundholmen. Därför ska planeringen av hamntunneln och beslutsfattandet i anknytning till dess framskrida tillräckligt långt så att utgångspunkterna för planeringen av markanvändningen som gäller delgeneralplanen finns.

I praktiken innebär detta att utkastet till delgeneralplan enligt den nuvarande informationen behandlas i stadsmiljönämnden i början av året 2026 . Målet är att ordna växelverkan före detta, eventuellt i slutet av året 2025.

Delgeneralplanens mål

Högsta förvaltningsdomstolen har upphävt en del av planmarkeringarna längs Västerleden i Generalplanen 2016, bland annat markeringen Stadsboulevarden. Planen möjliggör dock urbant kompletteringsbyggande på båda sidor av den remsa som upphävts på Drumsö. Med delgeneralplanen är syftet att förena områdena för att bilda en enhetlig delgeneralplanehelhet.

Delgeneralplanläggningen gäller Västerleden och dess närområden på Björkholmen, Drumsö och Sundholmen. Det allmänna målet med arbetet med delgeneralplanen är att minska skadeverkningarna av en trafikledsliknande trafikmiljö för bosättningen samt att granska stadsstrukturens utvecklingsmöjligheter längs Västerleden på Drumsö och Sundholmen. Till målen hör bland annat att lösa områdets markanvändning och trafiken som helhet, utvidga stadskärnan, möjliggöra mångsidig bostadsproduktion enligt BM-programmet, göra områdets servicestruktur mångsidigare, samt att skapa goda placeringsmöjligheter för näringslivet och arbetsplatserna samt ett högklassigt och trivsamt stadsrum.

Konsekvensanalys

I samband med beredningen av planen bedöms inverkan av genomförandet av planen på bland annat invånarnas levnadsförhållanden, livsmiljön, stadsbilden, naturen, rekreationen, landskapet, kulturarvet och trafiken.

Teman som i synnerhet betonas kommer att vara ändringarna i trafiknätet samt den nya stadsstrukturens och eventuella havsfyllningars inverkan på anpassningen till bland annat klimatet och klimatförändringen.

Ett nära samarbete med statens trafikledsmyndigheter framhävs när trafiksystemlösningen och -effekterna löses. Planeringslösningarna för hamntunneln som byggs av Helsingfors Hamn 

Dokument

Du hittar dokumenten om delgeneralplanen och detaljplanerna i Helsingfors karttjänst. (På finska)

Planeringsområde i Helsingfors karttjänst - Öppna kartan i större format(Länk leder till extern tjänst)

Delgeneralplanens faser och tidsschemat för deltagandet

  1. Februari 2022: planen för deltagande och bedömning

  2. Oktober 2022: nätenkäten, scenarierna

  3. 9.5.2023: stadsmiljönämndens beslut om planeringsprinciperna

  4. Hösten 2025: växelverkan som gäller planutkastet

  5. Böjan av året 2026: behandling av planutkastet i stadsmiljönämnden

  6. Slutet av året 2026: planförslag

  7. 2027: godkännande av delgeneralplanen

Planeringsprinciper

Stadsmiljönämnden har fattat beslut om planeringsprinciperna för området vid Västerleden 9.5.2023.

I enlighet med de uppdaterade planeringsprinciperna

  • Eftersträvar man i delgeneralplanearbetet en tät och mångsidig struktur av stamstadskaraktär som ska göra det möjligt att ha bostäder för minst 10 000–15 000 invånare.
  • Miljön, som numera liknar en farled, planeras bli en högkvalitativ och mysigt stadsmiljö.
  • De nya områdena i Drumsö stöds främst av metrotrafiken. Dessutom undersöker man en spårvägslösning och anvisar en rutt till Västerbanan genom hela planeringsområdet.
  • Tillräckliga områdesreserveringar anvisas för offentliga tjänster. Dessutom kommer efterfrågan på lokaler och kommersiella tjänster att utredas och lämpliga områdesreservationer kommer att anvisas för dem.
  • Med delgeneralplanen planeras ett havsnära område där utgångspunkten är att stränderna är i allmänt rekreationsbruk. För området anvisas en sammanhängande strandled samt ett kontinuerligt och funktionellt mångsidigt grön- och rekreationsnätverk.

I enlighet med motförslagen som godkändes av nämnden grundar sig beredningen av delgeneralplanen i första hand på ett gatuliknande alternativ för Västerleden, dock så att man beaktar att hamntrafiken ska kunna löpa utan hinder. I ett gatuliknande alternativ kommer havsfyllningarna i Drumsö att vara mer återhållsamma än i det ursprungliga förslaget och kompletteringsbyggandet betonas i Sundholmen i stället för Drumsö. Tillräckligt vattenutbyte i Lappviken ska dock kunna tryggas. De betydande naturvärdena och grönområdenas omfattning bevaras och båtlivets behov beaktas.

Utkastet till delgeneralplan kommer att utarbetas utgående från stadsmiljönämndens beslut och uppdaterade planeringsprinciper. Målet är att utkastet till delgeneralplan ska vara färdigt under hösten 2024.

Länk till uppdaterade planeringsprinciper (på finska)

Planeringsprinciperna baserar sig på planens mål och de scenariogranskningar som utarbetats i inledningsskedet. I planeringsprinciperna föreslås riktlinjer som grund för utarbetandet av delgeneralplanen.

Under hösten 2022 och början av 2023 hade man tagit fram utredningar och konsekvensbedömningar av scenarierna och lösningarna i anslutning till dem, som har gett information för utarbetandet av planeringsprinciperna. I utredningsmaterialet ingår bland annat fladdermus- och fågelinventeringar, en värdegranskning av landskapsbilden och grönstrukturen, en bullerutredning, tunnelutredningar, en trafikmodellering samt en bedömning av klimatkonsekvenserna och de ekonomiska konsekvenserna. Utredningarna kommer att preciseras när planeringen framskrider.

Den här sidan hittar du också på adressen hel.fi/vasterleden-plan.

Kontaktuppgifter

Namn
Saija Miettinen-Tuoma

Titel
ledande gegeralplanplanerare, projektdirektör

Namn
Satu Tarula

Titel
ledande gegeralplanplanerare