Osayleiskaavoituksen aikataulu
Osayleiskaava laaditaan vuosina 2022–2026. Osayleiskaavaluonnoksen valmisteluaikatauluun ja sisältöön vaikuttaa samanaikaisesti käynnissä oleva satamatunnelin suunnittelu. Satamatunneli tulee tulevaisuudessa ohjaamaan Länsisataman liikenteen Länsiväylälle.
Satamatunneliratkaisulla on huomattava vaikutus siihen, millaista maankäyttöä erityisesti Salmisaaressa on mahdollista toteuttaa. Tästä johtuen on satamatunnelin suunnittelun ja siihen liittyvän päätöksenteon edettävä riittävän pitkälle, jotta lähtökohdat osayleiskaavan maankäytön suunnittelulle ovat tältä osin olemassa.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että osayleiskaavaluonnosta käsitellään näillä näkymin kaupunkiympäristölautakunnassa vuoden 2026 alkupuolella. Tavoitteena on järjestää vuorovaikutusta ennen sitä, mahdollisesti loppuvuonna 2025.
Osayleiskaavan tavoitteet
Korkein hallinto-oikeus on kumonnut osan Yleiskaavan 2016 kaavamerkinnöistä Länsiväylän varrella, mm. Kaupunkibulevardi-merkinnän. Kaava kuitenkin mahdollistaa kantakaupunkimaista rakentamista kumotun kaistaleen molemmin puolin Lauttasaaressa. Osayleiskaavalla on tarkoitus nivoa alueet yhteen yhtenäisen yleiskaavakokonaisuuden muodostamiseksi.
Osayleiskaavatyön tavoitteena on vähentää väylämäisen liikenneympäristön haittavaikutuksia asutukselle sekä tutkia Länsiväylän varren kaupunkirakenteen kehittämismahdollisuuksia Lauttasaaressa ja Salmisaaressa.
Tavoitteisiin kuuluvat mm. alueen maankäytön ja liikenteen kokonaisuuden ratkaiseminen, kantakaupungin laajentaminen, monipuolisen asuntotuotannon mahdollistaminen AM-ohjelman mukaisesti, alueen palvelurakenteen monipuolistaminen, hyvät sijoittumismahdollisuudet elinkeinoelämälle ja työpaikoille sekä laadukkaan ja viihtyisän kaupunkitilan edellytysten luominen.
Vaikutusten arviointi
Kaavan valmistelun yhteydessä arvioidaan kaavan toteuttamisen vaikutuksia muun muassa asukkaiden elinoloihin, elinympäristöön, kaupunkikuvaan, luontoon, virkistykseen, maisemaan, kulttuuriperintöön ja liikenteeseen.
Erityisesti painottuvia teemoja tulevat olemaan liikenneverkon muutokset sekä uuden kaupunkirakenteen ja mahdollisten meritäyttöjen vaikutukset mm. ilmastoon ja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen.
Tiivis yhteistyö valtion väyläviranomaisten kanssa korostuu liikennejärjestelmäratkaisua ja -vaikutuksia ratkottaessa. Helsingin Sataman toimesta rakennettavan satamatunnelin suunnitteluratkaisut ovat keskeisiä Salmisaaren maankäytön kehittämismahdollisuuksien kannalta.
Asiakirjat
Löydät osayleiskaavaa ja asemakaavoja koskevat asiakirjat Helsingin karttapalvelusta.
Osayleiskaavoituksen aikataulu
-
Helmikuu 2022: osallistumis- ja arviointisuunnitelma
-
Lokakuu 2022: verkkokysely, skenaariot
-
9.5.2023: kaupunkiympäristölautakunnan päätös osayleiskaavan suunnitteluperiaatteista
-
Syksy 2025: kaavaluonnoksen vuorovaikutus
-
Alkuvuosi 2026: kaavaluonnoksen käsittely kaupunkiympäristölautakunnassa
-
Loppuvuosi 2026: kaavaehdotus
-
2027: Osayleiskaavan hyväksyminen
Suunnitteluperiaatteet
Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi Länsiväylän ympäristön osayleiskaavoituksen suunnitteluperiaatteet 9.5.2023.
suunnitteluperiaatteiden mukaisesti osayleiskaavatyössä
- Tavoitellaan tiivistä ja monipuolista, kantakaupunkimaista rakennetta, joka mahdollistaisi asunnon vähintään 10 000–15 000 asukkaalle
- Nykyisin väylämäisestä ympäristöstä suunnitellaan laadukasta ja viihtyisää kaupunkitilaa.
- Lauttasaaren uudet alueet tukeutuvat ensisijaisesti metroon. Lisäksi tutkitaan raitiotieratkaisua, ja Länsibaanalle osoitetaan reitti koko suunnittelualueen halki.
- Julkisille palveluille osoitetaan riittävät aluevaraukset. Lisäksi selvitetään toimitilan ja kaupallisten palvelujen kysyntä, ja osoitetaan niille tarkoituksenmukaiset aluevaraukset.
- Osayleiskaavalla suunnitellaan merellistä aluetta, jossa rannat ovat lähtökohtaisesti yleisessä virkistyskäytössä. Alueelle osoitetaan yhtenäinen rantareitti sekä jatkuva ja toiminnallisesti monipuolinen viher- ja virkistysverkosto.
Osayleiskaavan valmistelu perustuu ensi sijassa Länsiväylän katumaiseen vaihtoehtoon kuitenkin niin, että satamaliikenteen sujuvuus huomioidaan. Katumaisessa vaihtoehdossa merentäytöt tulevat Lauttasaaressa olemaan alkuperäistä esitystä maltillisempia ja täydennysrakentamisen painotusta siirretään Lauttasaaresta Salmisaareen. Lapinlahden veden riittävä vaihtuvuus tulee kuitenkin kyetä turvaamaan. Merkittävät luontoarvot ja viheralueiden laajuus säilytetään, ja veneilyn tarpeet huomioidaan.
Osayleiskaavaluonnos tullaan laatimaan kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen ja päivitettyjen suunnitteluperiaatteiden pohjalta. Tavoitteena on, että osayleiskaavaluonnos olisi valmis syksyn 2024 aikana.
Suunnitteluperiaatteet pohjautuvat aloitusvaiheessa laadittuihin kaavantavoitteisiin sekä skenaariotarkasteluihin. Suunnitteluperiaatteissa esitetään linjauksia osayleiskaavan laatimisen pohjaksi.
Syksyn 2022 sekä alkuvuoden 2023 aikana skenaarioista ja niihin liittyvistä ratkaisuista laadittiin selvityksiä ja vaikutusten arviointeja, jotka ovat tuottaneet tietoa suunnitteluperiaatteiden laatimiselle. Selvitysaineistoon kuuluvat mm. lepakko- ja linnustoselvitykset, maisemakuvan ja viherrakenteen arvotarkastelu, virtausselvitys, meluselvitys, tunneliselvitykset, liikennemallinnus, ilmasto- ja talousvaikutusten arviointi. Selvityksiä tullaan tarkentamaan suunnittelun edetessä.
Yhteystiedot
Nimi
Saija Miettinen-Tuoma
Nimi
Satu Tarula
Tämän sivun löydät myös osoitteella hel.fi/lansivayla-kaava.