Kaikilla tulee olla turvallinen ympäristö kasvaa ja oppia. Emme hyväksy kiusaamista ja puutumme siihen.
Työskentelemme lukiossa aktiivisesti ja monin eri tavoin kiusaamisen ennalta ehkäisemiseksi. Kaikissa lukioissa on toimintamallit kriisi- ja kiusaamistilanteiden varalle. Olemme koonneet lukioiden toimenpiteet kiusaamisen vastaiseksi ohjelmaksi, jossa on 13 toimenpidettä. Voit tutustua niihin alla.
1. Myönteinen koulukulttuuri ennaltaehkäisee kiusaamista
Seuraamme lukioissa opiskelijoiden arjen sujumista ja jaksamista säännöllisesti mm. kouluterveyskyselyn ja ilmapiirikyselyisen avulla. Hyödynnämme tuloksia kiusaamisen ehkäisemiseen sekä siihen puuttumiseen.
Harjoittelemme säännöllisesti tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Hyödynnämme opetuksessa järjestöjen ja yliopistojen tuottamia luotettavia ja tutkittuja materiaaleja. Ylläpidämme opettajien sekä muiden ammattilaisten osaamista.
Laadimme yhdessä säännöt ryhmittäin. Ne auttavat kiusaamisen ennaltaehkäisemisessä, kiusaamisen tunnistamisessa ja tukevat puuttumista ongelmien jo alettua.
Tuemme opiskelijoiden ryhmäytymistä säännöllisesti, mikä vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta. Ryhmäytämme opiskelijoita ympäri lukuvuoden, etenkin silloin, kun uusi ryhmä aloittaa yhdessä, kun joku siirtyy pois ryhmästä tai ryhmään tulee uusi opiskelija.
Opiskelijahuollon henkilöstömme pitää aloittaville opiskelijoille lukuvuoden alussa pienryhmäkeskustelun mielenterveydestä ja sitä heikentävistä asioista, kuten kiusaamisesta.
Kehitämme tutortoimintaa kouluttamalla ohjaajia ja tutoroppilaita kiusaamisen vastaiseen työhön yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Folkhälsanin kanssa.
Vaikka vastuu kiusaamiseen puuttumisesta on työntekijöillä, tarvitaan opiskelijoita mukaan yhteisöllisen ja turvallisen ilmapiirin luomiseen sekä kiusaamisen vastaisten normien ylläpitämiseen. Tutortoiminnalla on roolinsa lukion kiusaamisen vastaisessa työssä niin ennaltaehkäisyn, huomaamisen, kiusaamiseen puuttumisen kuin kiusatun tukemisenkin osalta.
2. Kiusaamisen tunnistaminen ja siihen puuttuminen
Puutumme kiusaamiseen järjestelmällisesti ja suunnitelmallisesti. Selvitämme kiusaamistilanteet ja kirjaamme selvitykset Wilmassa olevaan muistiopohjaan.
Kiusaaminen voi tapahtua myös piilossa, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Yksikään kiusaamistapaus ei saa jäädä piiloon. Kiusaamisen ilmoittamiseen on kehitteillä anonyymi ilmoituskanava.
Käytämme ihmissuhteita korjaavia eli restoratiivisia menetelmiä ristiriitatilanteissa lukioissa. Restoratiivisuus on kohtaamista, kuuntelua, ihmisten välisten suhteiden eheyttämistä ja sosiaalisten taitojen vahvistamista. Kuraattorimme sekä osa psykologeistamme ovat kouluttautuneet menetelmien käyttöön.
Pitkään jatkuneen kiusaamisen katkaisemiseen tarvitaan kaikki mahdollinen apu. Toisinaan ulkopuolinen taho voi tuoda uusia näkökulmia ongelmatilanteeseen. Ulkopuolinen taho huomioi kokonaistilanteen tulehtuneissa tapauksissa. Tätä kutsutaan K-0-toiminnaksi, jota toteutetaan tarvittaessa Helsingin lukioissa. K-0-toiminnan on kehittänyt Aseman lapset ry.
Otamme tarvittaessa lukion ulkopuolisia toimijoita mukaan työskentelyyn. Tällaisia toimijoita voivat olla esimerkiksi nuorisopalvelut, kolmannen sektorin toimijat, lastensuojelu tai poliisi.
3. Toipumisen tukeminen
Joskus tarvitaan enemmän tukea. Silloin kiusattu voi nimetä turvallisen henkilön, joka auttaa ja tukee eteenpäin.
Vertaisryhmät tarjoavat mahdollisuuden kertoa oma kokemus muiden samaa kokeneiden kanssa. Kerromme Mannerheimin Lastensuojeluliiton tarjoamista vertaisryhmistä kiusaamista kokeneille opiskelijoille sekä heidän huoltajilleen.