Chatbotit ovat tekoälyohjelmistoja, joilla pyritään automatisoimaan useimmin kysyttyihin kysymyksiin vastaamista ja laajentamaan asiakaspalveluiden palveluaikoja. Chatbottien koulutusdatan lähtökohtana olivat UKK-listat eli usein kysytyt kysymykset. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala on tehnyt ja julkaissut nettisivuilla useita UKK-listoja, kuten esimerkiksi neuvolan UKK:n.
”Alun perin niitä ovat koostaneet neuvoloiden terveydenhoitajat, jotka ovat vastanneet kysymyksiin live-chatissa, puhelinneuvonnassa ja neuvolavastaanotoilla. Neuvolalla oli tarve vastata chatbotin avulla asiakkaiden kaikkein yleisimpiin ja toistuviin kysymyksiin”, kuvailee ict-asiantuntijanana sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla työskentelevä Tuomas Korkalainen, jolta ajatus koulutusdatan avaamiseen tuli.
Chatboteille esitettävien kysymysten aiheita kasattiin myös työpajoissa asiakaspalvelijoiden ja eri asiantuntijoiden kanssa. Hyvästä pohjatyöstä huolimatta chatbotilta saatetaan kuitenkin kysyä jotain sellaista, johon se ei osaa vastata. Sen takia chatbotit vaativat jatkuvasti muokkauksia ja viilauksia.
Jotta chatbot osaa vastata kysymykseen, miten monta eri tapaa kysyä asiaa pitää olla mietittynä? Entä mitä hyötyä chabotien koulutusdatan avaamisesta on? Lue lisää aiheesta HRI:n nettisivuilla olevasta pidemmästä jutusta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
HRI:n ohjausryhmä on valinnut vuoden data-avauksen vuodesta 2016 lähtien.