Helsingin kaupungille on kilpailutettu uusi sopimuskumppani ensimmäisen asteen ICT-tukeen. Uusi palveluntarjoaja on Fujitsu Finland Oy. Sopimustoimittajan vaihtumisen odotetaan parantavan ICT-tukea merkittävästi.
Fujitsu aloittaa ensimmäisen asteen ICT-tuen sopimustoimittajana vuoden 2022 alussa. Ensimmäisen asteen tuki eli ICT-käyttäjätuki on paikka, jonne kaupungin työntekijät ottavat yhteyttä kaikissa ICT-asioissaan, kuten esimerkiksi perusohjelmistojen asennuksissa ja salasanaan sekä käyttäjätunnukseen liittyvissä asioissa.
Sopimustoimittajan vaihtumisen odotetaan parantavan ICT-käyttäjätukea merkittävästi. Uudessa sopimuksessa on huomioitu kustannustehokkuuden lisäksi laadullisia tekijöitä. Uudelta toimittajalta vaaditaan muun muassa työpyyntöjen ja vikailmoitusten ratkaisua ensimmäisellä yhteydenotolla ja nopeammin niin, että 90 % toimittajan vastuulla olevista työpyynnöistä ratkaistaan ICT-käyttäjätuessa. Myös palveluajat laajenevat ja tukea annetaan suomen kielen lisäksi ruotsiksi ja englanniksi.
”Uusi digitaalisen perustan yksikkö perustettiin 1.1.2021 ja digitaalisen perustan uudistaminen etenee suunnitelman mukaisesti. Fujitsu tulee olemaan tärkeä strateginen kumppanimme, jonka avulla nostamme käyttäjätukipalveluiden palvelutasoa ja automatisaatioastetta. Kaupunki uudistuu kumppaneidensa avulla maailman parhaiten digitalisaatiota hyödyntäväksi kaupungiksi”, sanoo Helsingin digitalisaatiojohtaja Mikko Rusama.
Sopimuksen hankinta-arvo on noin 9 miljoonaa euroa neljälle vuodelle ja sopimus on voimassa toistaiseksi. Sopimukseen kirjattuja palvelutasoja mitataan koko sopimuskauden.
Kuva: Helsingin kaupunki / Kuvatoimisto Kuvio Oy