Helsingfors stad har konkurrensutsatt en ny avtalspartner för ICT-stöd på första nivån. Den nya serviceleverantören är Fujitsu Finland Oy. Bytet av avtalspartner förväntas förbättra ICT-stödet avsevärt.
Fujitsu startar som avtalsleverantör för ICT-stöd på första nivån i början 2022. Stödet på första nivån, det vill säga ICT-användarstödet, är en plats som stadsanställda kontaktar i alla sina ICT-ärenden, såsom installation av basprogram och frågor som förknippas med lösenord och användarnamn.
Bytet av avtalsleverantör förväntas förbättra ICT-användarstödet avsevärt. I det nya avtalet beaktar man förutom kostnadseffektivitet även kvalitativa faktorer. Den nya leverantören bör bland annat lösa arbetsbegäran och felanmälan vid första kontakt och snabbare så att 90 procent av arbetsbegäran som leverantören ansvarar för löses i ICT-användarstödet. Även tjänstetiderna utvidgas och stöd ges på finska, svenska och engelska.
”Den nya enheten för digital grund grundades den 1 januari 2021 och förnyelse av den digitala grunden framskrider enligt planen. Fujitsu kommer att vara vår strategiska partner som hjälper oss att höja användarstödtjänsternas servicenivå och automationsgrad. Staden förnyas med sina partner som stad som utnyttjar digitalisering bäst i världen”, säger Helsingfors digitaliseringschef Mikko Rusama.
Avtalets inköpsvärde är cirka nio miljoner euro för fyra år och avtalet är i kraft tills vidare. Servicenivåer som anges i avtalet mäts under hela avtalsperioden.
Bild: Helsingfors stad / Kuvatoimisto Kuvio Oy