Uusi DataLokki-alusta tarjoaa ajantasaisen tilannekuvan matkailutoimijoiden käyttöön
Helsingin matkailuseminaarissa lanseerattiin Helsingin matkailun ja tapahtumien uusi tiedolla johtamista helpottava alusta DataLokki – Helsinki Destination Insights. DataLokki toteuttaa Helsingin matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman tavoitetta luoda Helsingistä älykäs vierailukohde ja toimiva tapahtumakaupunki. Se tarjoaa jatkossa läpinäkyvää ja päivittyvää tietoa muun muassa Helsingin matkailun ja tapahtumien tunnusluvuista, rekisteröidyistä yöpymisistä, tapahtumien määrästä, risteilyistä ja lentoliikenteestä.
Uusi alusta helpottaa tietojen päivittämistä ja löydettävyyttä sekä mahdollistaa paremmin reaaliaikaisen tilannekuvan. Iso etu on myös se, että maksullistaa dataa tuodaan entistä enemmän matkailu- ja tapahtuma-alan toimijoiden vapaasti hyödynnettäväksi. Yhteensä DataLokki sisältää alkuvaiheessa 47 dashboardia ja 420 datavisualisointia. Tietoja alustalle kerätään yli 40 tietolähteestä.
– DataLokki tarjoaa keskitettyä, saavutettavaa ja vertailukelpoista dataa matkailu- ja tapahtumatoimijoiden käyttöön. Alustan tavoitteena on parantaa matkailu- ja tapahtuma-alan päätöksentekoa, jotta päätökset voi perustaa ajantasaiseen tietoon, tiivisti erityissuunnittelija Henna Siltanen Helsingin kaupungilta.
DataLokki – Helsinki Destination Insights avataan matkailu- ja tapahtuma-alan toimijoiden käyttöön kesän 2023 aikana. Kaikille avoin tieto-osuus löytyy jatkossa osoitteesta hel.fi/matkailuelinkeino. Monipuolisemmin DataLokkia pääsevät hyödyntämään Helsingin tekijät -verkoston jäsenyritykset, joille alustakokonaisuus avataan vaiheittain vuoden 2023 aikana.
Helsingin matkailun kehittymisen yleisnäkymät positiiviset
Matkailuseminaarissa kuultiin myös Etlan toimitusjohtajan Aki Kangasharjun katsaus siitä, miltä Suomen ja maailman talouden kehitys matkailun näkökulmasta näyttää. Kangasharjun näkemyksen mukaan inflaation shokkivaikutus tasaantunee tänä vuonna ja isossa kuvassa Suomen matkailun kulta-aika voi olla vasta tulossa, sillä Suomen ilmasto voi olla turismille jatkossa erityisesti kesäisin merkittävä kilpailuetu.
Helsingin matkailupäällikkö Nina Vesterinen ja Helsinki Partnersin markkinointipäällikkö Anu Syrmä esittelivät Helsingin matkailun lähiaikojen näkymiä ja toimenpiteitä. Yleisnäkymä on suhteellisen myönteinen, mutta matkailu on pääasiassa kotimaan ja Euroopan varassa. Helsingin kansainvälinen matkailu onkin palautunut koronapandemian jälkeen muihin Pohjoismaiden pääkaupunkeihin verrattuna hitaammin. Helsingin haaste on, että kansainvälisesti meitä ei tunneta vielä kovin hyvin. Kotimaisten matkailijoiden osalta vuosi 2022 oli kuitenkin kaikkien aikojen paras vuosi, ja myös tämä vuosi näyttää hyvältä. Helsingin matkailutoimintaa tukevat kaupungin laaja palvelutarjonta, kansainväliset kongressit sekä kattava tapahtumatarjonta.
– Hienoa on, että kaupungin mielikuva niiden keskuudessa, jotka Helsingin tuntevat, on hyvä. Helsingin matkailutuote onkin erinomainen. Tehtävämme on saada tämä erinomaisuus maailman laajempaan tietoisuuteen, Vesterinen tiivisti.
Matkailuseminaarissa kuultiin myös MTV:n, Ylen ja Helsingin Sanomien ulkomaantoimittajien videoterveisiä eri puolelta maailmaa siitä, mistä Helsinki maailmalla tunnetaan. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Kiinassa Suomi- ja Helsinki-tuntemus on kauttaaltaan varsin pientä – tosin Yhdysvalloissa Suomen NATO-jäsenyys on lisännyt tietoisuutta ja kiinnostusta. Saksassa ja Englannissa Suomi-kuva on murroksessa, sillä menestys onnellisuustilastoissa on lisännyt kiinnostusta. Samalla meillä on tekemistä siinä, että kiinnostus konkertisoituisi matkustuspäätöksiksi Helsinkiin.
Tekoälyn hyödyntäminen tuo matkailulle uusia mahdollisuuksia
Helsingin matkailuseminaarin toisena teemana oli Helsinki maailman älykkäimpänä matkailu- ja tapahtumakaupunkina. Seminaarin keynote-puheenvuorossa tietokirjailija Lasse Rouhiainen esitteli metaversumin mahdollisuuksia matkailualalla. Rouhiaisen mukaan generatiivisen tekoälyn kehitys tarjoaa matkailulle merkittävästi mahdollisuuksia. Tärkeää on tunnistaa, miten tulevaisuuden matkailijat generatiivista tekoälyä käyttävät. Keskeistä ovat digitaaliset kaksoset matkailukohteista, matkan suunnittelu generatiivisen tekoälyn avulla ja matkailijoiden tekoälyavusteinen tuki koko matkan aikana matkakohteeseen valikoinnista kotiinpaluuseen.
Futuricen Eeva Raita käsitteli puheenvuorossaan tiedolla johtamisen mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämiselle. Raidan mukaan tekoäly onkin täsmällisemmin sanottuna ennen kaikkea tukiälyä ja tiedolla johtamisen parantaminen ei ole teknologinen vaan erityisesti toimintatavan murros. Siinä tärkeintä on osaamisen kehittäminen, uudet erityisosaajat sekä organisaatioiden kyky uudistua. Tärkeää on myös tunnistaa tekoälyn etiikka ja sen arvovalinnat: tekoäly on ihmisen ohjelmoimaa, joten se sisältää myös kaikki internetin asenteet ja ennakkoluulot. Tekoälyn ja tiedolla johtamisen käytössä ratkaisevaa ei olekaan tiedon määrä, vaan organisaation kyky soveltaa sitä käytäntöön. Tähän tulevaisuuden menestyvien yritysten tulee olla valmiita.
Helsingin matkailu juhlisti 60-vuotista taivaltaan
Matkailuseminaari päätettiin juhlatunnelmissa Helsingin matkailun 60-vuotisjuhlien merkeissä. Helsingin matkailutoimisto perustettiin vuonna 1963, ja juhlatilaan oli rakennettu lyhyt historiikki toimiston historian värikkäistä vaiheista. Muun muassa merellisyys, design ja henkilökohtainen asiakaspalvelu ovat aina olleet erottamaton osa Helsingin palveluita matkailijoille.
Tilaisuudessa palkittiin myös ensimmäistä kertaa Vuoden matkailuyritys Helsingissä. Helsingin tekijät- verkoston kumppanit valitsivat voittajaksi RedRib Experience -veneajeluyhtiön. Perustelujen mukaan yritys tarjoaa palvelua eri vuodenaikoina eri tuotteilla yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa, ja on tuotteistanut hienosti merellistä Helsinkiä. RedRib Experience on myös suorittanut kansallisen Sustainable Travel Finland -merkin ja tehnyt hyvää yhteistyötä Helsingin tekijät -verkoston ja kaupungin kanssa.