Helsingin tavoitteena on, että palkanmaksutilanteen kriisi saadaan selätettyä kevään aikana. Tämä tarkoittaa, että uusia palkkavirheitä syntyy hallittava määrä ja että vuodelta 2022 kertyneiden palkkavirheiden korjausvelka on saatu purettua maaliskuun loppuun mennessä. Palkanmaksutilanteen vakauttamiseksi tehtävät toimenpiteet kuitenkin jatkuvat tämänkin jälkeen.
Palkanmaksun tuoreimman tilannekuvan mukaan valtaosa virheistä on osittain puuttuvia palkkoja, kuten lisiä. Virheistä toiseksi eniten on muita virheitä (mm. lomapäiviin ja poissaoloihin liittyvät virheet) ja kolmanneksi eniten on liikaa maksettuja palkkoja. Lomapäiviä koskevat mahdolliset virheet korjataan maaliskuun loppuun mennessä.
Viime vuotta koskevat tulorekisterikorjaukset etenevät
Helsingin kaupungin palkanmaksun tilanne voi vaikuttaa joidenkin työntekijöiden esitäytetyn veroilmoituksen tietoihin. Helsinki tekee korjauksia tulorekisteriin vielä senkin jälkeen, kun Verohallinto on lähettänyt esitäytetyt veroilmoitukset.
Talpan asiakaspalveluun lisätään henkilökuntaa neuvomaan vuonna 2022 Helsingin kaupungin maksaman palkan ja siitä pidätetyn veron määrän tarkastuksissa. Verohallinnon asiakaspalvelu auttaa kaupungin työntekijöitä verotusasioissa.
Esitäytetyn veroilmoituksen palautuspäivä on valtaosalla toukokuussa. Huhtikuun alussa palautuspäivä on elinkeinonharjoittajilla ja maatalouden harjoittajilla puolisoineen.