Kaisantunneli tuo reittimuutoksia asema-alueelle viikonloppuna – matka raiteille 10–13 pitenee merkittävästi

Kaisantunnelin rakentaminen etenee elokuussa uuteen työvaiheeseen, joka vaikuttaa etenkin raiteiden 10, 11, 12 ja 13 kohdalla.
Pyörien pysäköintihallin pylväitä.

Kaisantunnelin rakentaminen etenee elokuussa uuteen työvaiheeseen, joka vaikuttaa etenkin raiteiden 10, 11, 12 ja 13 kohdalla. Matkustajien kävelymatka näille raiteille pitenee. Samassa yhteydessä raiteiden 14–17 työt valmistuvat ja matkustajat pääsevät juniin tavanomaisia, lyhyitä reittejä pitkin. Hankkeen kokonaisaikataulua on myös päivitetty, ja uusi valmistumisaika on helmikuussa 2024.

Muutoksia asema-alueella
heinä-elokuussa: (Karttakuva muutoksista)

  • Uusi
    työalue perustetaan raiteiden
    10, 11, 12 ja 13 kohdalle.
    Junat
    pysäytetään 14.8. alkaen
    näillä
    raiteilla
    tunnelityömaan
    pohjoispuolelle.
    Tämän seurauksena matkustajien kävelymatkat näillä laitureilla pitenevät. 
     
  • Uuden työmaa-alueen
    aitaaminen alkaa jo heinäkuussa. Raiteiden
    suuntainen työmaa-aita rakennetaan laiturille 10–11
    ja laiturille 13–14.
  • Jalankulkijoille
    rakennetaan elokuun aikana uuden
    työmaa-alueen etelälaitaan reitti raiteiden 10
    ja 11
    yli ja pohjoislaitaan reitti raiteiden
    10,
    11, 12 ja 13 yli.
     
  • Aitaamisen jälkeen uudella
    työalueella
    alkaa ratarakenteiden
    poisto ja tämän jälkeen edetään maarakentamisen työvaiheeseen.
     
  • Kävelyreitit
    ovat elokuussa kaikkien järjestelyjen valmistuttua oheisen kuvan mukaiset.
    Työmaa-aidat ja opasteet ohjaavat matkustajia.
     
  • Tunnelirakentamisen
    työt valmistuvat raiteiden 14, 15, 16 ja 17 alkupäässä olevalla työalueella
    heinä-elokuun aikana. Junaliikenne näille raiteille palautetaan normaaliksi
    12.8. alkaen.
     

Kulkureittimuutokset ovat voimassa alkusyksyyn
2023 asti. Urakoitsija
päivittää ajankohtaista tietoa järjestelyistä hankkeen 
Facebook-sivulle(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) ja verkkosivulle(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).

Hankkeen kokonaisaikataulua
on
päivitetty – tunnelin päässä valoa 2024

 

Kaisantunnelin valmistumisen ajankohta
on
päivittynyt
helmikuulle 2024

 

Alun perin
tavoiteaikatauluksi urakan valmistumiselle määriteltiin
syksy 2023. Syy
aikataulun
muuttumiseen on tulevan
tu
nnelin
kohdalla
maan alta

paljastuneet rakenteet, jotka eivät tulleet ilmi
rakentamista edeltävissä tutkimuksissa

tai hankkeen
aikana
tehdyissä
lisätutkimuksissa
. Maan
alla oli massiivisia puupaaluja
,
niiden päälle
jätettyjä hirsiperustuksien
jäänteitä sekä tiilirakenteiden osia. Myös
piirustuksista
puuttuvat ja poikkeavat kaapelit ovat aiheuttaneet hankkeen alusta asti ennakoitua enemmän työtä. 


 

Maan alta paljastuneiden rakenteiden vuoksi suunniteltua
tuentaratkaisua ei voitu toteuttaa.

Muutossuunnittelussa päädyttiin vaihtoehtoiseen
tuentaratkaisuun,
joka o
n alkuperäiseen verrattuna hitaampi”, kertoo projektinjohtaja Juha Viitala Destialta.
Alkuperäisen
tuentasuunnitelman mukaisen
ponttiseinän sijasta lopullinen kaivannon tuentaratkaisu
oli ponttien ja settiseinän yhdistelmä. 


 

Viitala
toteaa samalla kohteen ol
evan
erittäin
haasteellinen, koska tunneli rakennetaan käytössä olevien junaraiteiden alla

. Tukiseinää tehdessä
jouduttiin työskentelemään erikoiskoneilla
matalassa tilassa.

 

Varalla useampia
suunnittelu- ja toteutusvaihtoehtoja

 

Työ tehdään jatkossakin ympäristön
ehdoilla

junaliikenteen lisäksi alueella on useita muitakin osapuolia, jotka
tulee ottaa huomioon töiden järjestelyissä
.
Jatkossakin esimerkiksi yötyölle on rajoituksensa. Edelleen on myös mahdollista, että maaperässä tulee vastaan tuntemattomia
rakenteita.
 

 

Jatkamme
koko projektihenkilöstön voimin työtä
helmikuun
2024 valmistumisen v
armistamiseksi.
Olemme
esimerkiksi varautuneet ennakolta useammalla eri toteutusvaihtoehdo
lla
elokuussa alkavaan vaiheeseen, jotta pääsemme avaamaan tunnelin ja
normalisoimaan raideliikenteen aikataulussa
”, kertoo
Destian
projektijohtaja
Juha Viitala.

 

Kaisantunneli tulee helpottamaan
itä-länsi-suuntaista pyöräliikennettä huomattavasti, sillä baanalta on suora
yhteys tunneliin ja Kaisaniemenpuistoon. Myös
jalankulkuyhteydet paranevat, ja Kaivokadulla jalankulkijoiden ja
pyöräilijöiden määrä vähenee.
 

Uuden
pyöräliikenteen ja jalankulun reitin
avaaminen ja tunneliparkin saaminen käyttöön

on
kaupunkilaisten kannalta tärkeä
ja odotet
tu etappi. Me Helsingin kaupungilla
tuemme urakan edistymistä yhteistyössä urakoitsijan kanssa”, sanoo projektinjohtaja Jukka Repo kaupunkiympäristön
toimialalta.