Tunneli oli tarkoitus avata alun perin helmikuun loppuun mennessä. Viimeisiin työvaiheisiin kuuluva tunnelin asfaltointi päästään kuitenkin toteuttamaan vasta maaliskuun lopulla, joten tunnelin avaaminen ja avajaiset siirtyvät.
Kaisantunneli helpottaa liikkumista Kaisaniemenpuiston ja Kansalaistorin välillä sekä vähentää pyöräliikennettä rautatieaseman edessä. Alikulku lyhentää matkaa radan puolelta toiselle noin 600 metriä. Tunnelin avautumisesta ja avajaistapahtumasta viestitään lisää lähempänä niiden ajankohtaa.
Tunnelin yhteyteen rakennettava Pyörätalli tulee parantamaan merkittävästi pyöräliikennettä tukevien palveluiden tarjontaa Helsingin keskustassa. Tilaan toteutetaan pyöräpaikkoja noin 900 pyörälle huomioiden erilaisten pyörätyyppien tarpeet sekä lisäksi esimerkiksi pyörien pesu- ja huoltopiste.
Viimeiset työvaiheet käynnissä
Kaisantunnelin rakentamisen viimeisiin kuukausiin mahtuu vielä useita työvaiheita, ja rakentaminen vaikuttaa edelleen asemalla ja sen ympäristössä. Työmaa-aidat päästään purkamaan, kunhan tunneli on asfaltoitu.
Katu-urakka Töölönlahdenkadulla aiheuttaa muutoksia kadun liikennejärjestelyihin vielä muutaman viikon ajan. Työmaa-alueen pohjoispuolella on käynnissä sähköputkien asennus. Yöaikaiset asfaltoinnit Töölönlahdenkadulla ovat mahdollisia maaliskuussa, ja tämä tuo alueelle taas uusia järjestelyjä. Kaisaniemen puistokujalla tehdään kaivuu- ja putkitöitä.
Työmaakuljetukset jatkuvat Töölönlahdenkadun ja Kaisaniemen puistokujan porttien sekä ratapihan pohjoisen huoltoreitin ja Elielinaukion kautta. Kuljetuksia on myös yöaikaan.
Tunnelin molemmissa päissä tehdään kiveystöitä kiinteistöjen ja tunnelin välillä. Sääsuojien sisällä viimeistellään tunnelin sisäänkäyntejä. Tunnelin länsipäässä on käynnissä hissin asennus. Tunnelissa täyttötyöt ja putkiasennukset jatkuvat. Myös seinien laatoitus ja alakaton asennus etenevät. Talotekniset työt jatkuvat pyöräparkissa ja tunnelin teknisissä tiloissa.
Laitureilla tullaan tekemään kiveystöitä ja asfaltointia yöaikaan, kunhan sää sallii. Esteetön kulku laitureille idästä päin tullessa on aseman kautta kiertäen. Laiturilta toiselle voi vaihtaa normaalisti ratapihan hissejä käyttäen.