Katuja rakennetaan myös lumessa ja pakkasessa

Kaupunki-infraa rakennetaan myös talvella lumen ja pakkasen keskellä. Katurakentaminen jatkuu talvella.
Staran Minna Lietola rakentaa katuja myös talvisin.

Kaupunki-infraa rakennetaan myös talvella lumen ja pakkasen keskellä. Talvien lauhtuminen on pidentänyt talvirakentamisen kautta, mutta lumesta ja pakkasesta voi olla myös hyötyä. Lumipeite toimii eristeenä ja estää näin maata jäätymästä, toisaalta kaivannon tekemisessä voidaan hyödyntää maan routaisuutta.

Yksi Staran talvityömailla lumen keskellä ahkeroivista katurakentajista on Minna Lietola, joka on rakentanut katuja Helsinkiin jo parinkymmenen vuoden ajan.

- Talvella työssä korostuu materiaalien kylmänkesto. Esimerkiksi kovaa muovia olevat jätevesiputket voivat haljeta, jos niitä työstää liian kylmässä. Ja esiin kaivetut vesiputket täytyy lämpösuojata yön ajaksi, jotta kova pakkanen ei jäädytä niitä, Lietola kertoo.

Kaivannon eri kerroksiin ei saa jäädä lunta, joka kevään edetessä maakerroksiin jäätyään sulaisi ja saisi lopulta kadun painumaan. Syvästä kaivannossa lumen poistaminen on siksi välttämätöntä ja sitä helpotetaan esimerkiksi levittämällä illalla kaivannon pohjalle suodatinkangas, jolla lumi aamulla nostetaan pois.

- Talvella pitää myös torjua liukkautta. Työmaan ja sen lähialueen hiekoitus parantaa sekä katurakentajien että kaupunkilaisten turvallisuutta.

Kun lämpötila laskee yli kahdenkymmen pakkasasteen, kasvaa työkoneiden vaurioitumisen riski. Silloin tehdään paukkupakkasiin soveltuvia työvaiheita. Juuri nyt sääennuste lupaa Helsinkiin kovaa pakkasta.

- Paras tapa pysyä lämpimänä on liikkuminen. Lapion kanssa töitä tehdessä ei pääse kylmä yllättämään, Lietola naurahtaa.

Lietolan tiimi työskentelee parhaillaan Tapanilassa. Menossa on mittava katuremontti, jossa 700 metriä pitkän kadun koko kunnallistekniikka uusitaan ja nykyaikaistetaan. Urakka jatkuu vielä parin vuoden ajan.

- Tämä on vanhaa pientaloaluetta, jossa kaikkia vesi- ja viemäriputkia ei ole merkitty lainkaan karttoihin. Meidän täytyy kartoittaa niiden sijainti ja edetä välillä todella varovasti. Lisäksi katu on osittain painunut, mikä lisää työn haastavuutta.

Näin liikut turvallisesti katutyömaan lähellä

Vaikka katurakentajat ovat tottuneet ohikulkijoihin Lietola toivoo, että kaupunkilaisilla riittäisi malttia odottaa, jotta heidät varmasti huomataan. Tarkkaa työvaihetta ei aina voi välittömästi keskeyttää. Kaivinkoneesta on yllättävän huono näkymä ulos, samoin kuorma-auton ohjaamosta ei auton lähellä liikkuvaa ohikulkijaa helposti huomaa.

- Työmaalla näytämme käsimerkkien avulla, mitä teemme ja missä menemme. Pidämme kasvot kaivinkonetta kohti, jotta näemme, miten se etenee. Näitä samoja periaatteita kannattaa noudattaa, kun ohittaa katutyömaata, Lietola neuvoo.

Koneiden läheisyydessä kannattaa aina liikkua rauhallisesti eikä varsinkaan pidä juosta.

- Kun sinut on huomattu, koneet alkavat hidastaa työtään. Usein työmaan perämies vielä heilauttaa kättään sen merkiksi, että tie on vapaa.

- Me katurakentajat olemme tottuneet ”olemaan tiellä”, olemme tottuneet väistämään, Lietola sanoo.

Kuva: Otavamedia / Ville Rinne