Kaupunginhallitus hyväksyi Vartiolahden metrosillan peruskorjauksen hankesuunnitelman

Kaupunginhallitus hyväksyi kokouksessaan 4. marraskuuta muun muassa Vartiokylänlahden ylittävän metrosillan peruskorjauksen hankesuunnitelman ja Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen vuosille 2024–2035.
Ulkokuva kaupungintalosta.
Kaupunginhallitus kokoontui maanantaina 4. marraskuuta. Kuva: Sakari Röyskö

Kaupunginhallitus hyväksyi Vartiokylänlahden ylittävän metrosillan peruskorjauksen hankesuunnitelman. Peruskorjaus toteutetaan vuoden 2025 aikana.

Vartiolahden metrosilta (Vuosaaren metrosilta) sijaitsee Puotilan ja Rastilan metroasemien välillä, ylittäen Vartiokylänlahden. Silta on valmistunut vuonna 1996 ja on edelleen alkuperäisessä kunnossa.

Peruskorjaus pidentää sillan elinkaarta noin 35 vuotta ja varmistaa siten metron Vuosaaren haaran liikennöinnin. Samalla tehdään sillan läheisyydessä sijaitsevaan Rastilan alikulkuun pienempiä korjauksia.

Peruskorjaus toteutetaan vuoden 2025 aikana. Korjaus vaatii metroradan päällysrakenteiden purkamista sillalta eikä metro voi tällöin liikennöidä normaalisti. Metrosilta suljetaan kokonaan liikenteeltä. Metrojunat eivät liikennöi välillä Puotila–Vuosaari ensi vuoden touko-kesäkuusta alkaen noin viiden kuukauden ajan.

Liikennekatko pyritään hyödyntämään toteuttamalla myös muita investointihankkeita ja kunnossapitotöitä samassa yhteydessä. Suunnitteilla on toteuttaa muun muassa Vuosaaren metroaseman laiturialueen ja liukuportaiden korjaus liikennekatkon aikana.

Kaupunginhallitus hyväksyi MAL-sopimuksen

Kaupunginhallitus hyväksyi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen vuosille 2024–2035. MAL-sopimus perustuu Helsingin seudun 14 kunnan ja valtion yhteiseen tahtotilaan seudun kehittämisestä. Sillä vahvistetaan kumppanuutta seudun kuntien ja valtion välillä sekä osapuolien sitoutumista seudun kehittämiseksi tarvittaviin toimenpiteisiin. 

Nyt solmittavalla sopimuksella sovitaan seudun kuntien ja valtion välillä konkreettisista toimenpiteistä vuosille 2024–2027. Helsingin osalta keskeisiä toimia, joihin valtio kohdentaa rahoitusta ovat muun muassa Ilmasillan eritasoliittymän rakentaminen Lahdenväylälle sekä tieverkon parantaminen Kehä I-Kehä III välillä, valtion rataverkon asemien korjaus ja parantaminen Helsingin kaupungin alueella samoin kuin Helsingin kaupungin metro- ja juna-asemien peruskorjaustoimenpiteet. Lisäksi Helsingin seudun pikaraitiotieverkosto laajentuu merkittävästi, kun valtio kohdentaa rahoitusta Vantaan ratikan toteutukseen. Linjan toinen päätepysäkki tulee Helsinkiin Mellunmäen asemanseudulle. Näiden lisäksi valtio ja Helsingin kaupunki tekevät yhteistyössä selvityksen, jossa tutkitaan edellytykset Ilmalan alueen maankäytön laajemmille muutoksille.

Sopimus on tarkoitus allekirjoittaa joulukuussa 2024, kun kaikki sopijaosapuolet ovat sen omissa päätöksentekoelimissään hyväksyneet.

Helsingin ensi vuoden talousarvioesitys ja veroprosentit valtuustoon

Kaupunginhallitus päätti esittää valtuustolle, että vuoden 2025 veroprosentit pysyvät samana kuin vuonna 2024. Vuoden 2025 tuloveroprosentiksi kaupunginhallitus esittää 5,30 prosenttia. Kaupunginvaltuusto päättää veroprosenteista 13. marraskuuta.

Kaupunginhallitus hyväksyi myös omalta osaltaan Helsingin ensi vuoden talousarvioesityksen ja taloussuunnitelman vuosiksi 2025–2027. Kaupunginvaltuusto päättää asiasta 27. marraskuuta.

Kaupunginhallitus hyväksyi myös Vartiosaaren osayleiskaavan ja Koskelan raitiovaunuvarikon hankesuunnitelman. Molemmista päättää lopullisesti kaupunginvaltuusto.

Kaikki kaupunginhallituksen päätökset ja mahdolliset äänestykset löytyvät päätöstiedotteesta. Päätöstiedote julkaistaan kaupunginhallituksen asiakirjat -sivulla.