Stadsstyrelsen godkände projektplanen för ombyggnad av Botbyvikens metrobro

Vid sitt sammanträde den 4 november godkände stadsstyrelsen bland annat en projektplan för ombyggnad av en metrobro över Botbyviken samt ett avtal om markanvändning, boende och trafik i Helsingforsregionen, MBT-avtalet, för åren 2024–2035.
Ulkokuva kaupungintalosta.
Bild: Sakari Röyskö

Helsingfors stadsstyrelse godkände projektplanen för ombyggnad av en metrobro över Botbyviken. Ombyggnaden genomförs under år 2025.

Botbyvikens metrobro (Nordsjö metrobro) ligger mellan Botby gårds metrostation och Rastböles metrostation och sträcker sig över Botbyviken. Bron stod färdig 1996 och är fortfarande i sitt ursprungliga skick. Ombyggnaden förlänger brons livscykel med cirka 35 år och säkerställer på så sätt att metron kan fortsätta trafikera till Nordsjö. 

Ombyggnaden genomförs under år 2025. För att kunna bygga om bron är det nödvändigt att riva metrobanans ytstrukturer på bron, varför metron inte kan trafikera på ett normalt sätt då. Metrotågen trafikerar inte mellan Botby gård och Nordsjö under cirka fem månader från maj–juni nästa år.

Stadsstyrelsen godkände MBT-avtalet

Stadsstyrelsen godkände avtalet om markanvändning, boende och trafik i Helsingforsregionen, MBT, för åren 2024–2035. MBT-avtalet bygger på de föresatser att utveckla regionen som är gemensamma för Helsingforsregionens fjorton kommuner och staten. Med det stärks partnerskapet mellan regionens kommuner och staten samt parternas engagemang i de åtgärder som ska vidtas för att utveckla regionen. 

De åtgärder som är centrala för Helsingfors och som staten finansierar är bland annat byggande av Luftbrons planskilda korsning till Lahtisleden och förbättring av vägnätet mellan Ring I och Ring III, renovering och förbättring av stationerna längs statens bannätverk inom Helsingfors samt åtgärder för ombyggnad av Helsingfors stads metro- och järnvägsstationer. Snabbspårvägsnätet i Helsingforsregionen byggs dessutom ut avsevärt när staten riktar finansiering till genomförandet av Vandaspåran. Snabbspårvägens andra ändhållplats ligger nära Mellungsbacka metrostation i Helsingfors. Utöver detta utarbetar staten och Helsingfors stad i samarbete en utredning där man granskar förutsättningar för mer omfattande ändringar i markanvändningen i Ilmalaområdet.

Avsikten är att avtalet undertecknas i december 2024 när alla avtalsparterna har godkänt det i sina beslutsfattande organ. 

Helsingfors budgetförslag och skattesatser för nästa år går vidare till fullmäktige

Stadsstyrelsen beslutade föreslå stadsfullmäktige att skattesatserna för 2025 hålls på samma nivå som 2024. Stadsstyrelsen föreslår att inkomstskattesatsen för 2025 blir 5,30 procent. Stadsfullmäktige beslutar om skattesatserna den 13 november.

Stadsstyrelsen godkände även för sin del Helsingfors budget för nästa år och ekonomiplanen för åren 2025–2027. Stadsfullmäktige beslutar om ärendet den 27 november.

Stadsstyrelsen godkände även för sin del en delgeneralplan för Vårdö och en projektplan för Forsbys spårvagnsdepå. Stadsfullmäktige fattar de slutliga besluten.

Stadsstyrelsens alla beslut och eventuella omröstningar kan läsas i beslutsmeddelandet (på finska). Beslutsmeddelandet publiceras på webbsidan med stadsstyrelsens handlingar.