Två miljoner besök på hälsostationerna och andra plock från 2024

Det gångna året inom social-, hälsovårds- och räddningsväsendet i Helsingfors inkluderade miljontals möten med helsingforsborna. Både kunder och personal uppskattade vår verksamhet mycket högt. Servicen moderniserades, ekonomins förändringsprogram gav resultat och invånarnas röst hördes allt starkare. Utforska verksamhetsberättelsen för 2024 och resultaten från invånarenkäten.
En familj på hälsostationen.
Perhe terveysasemalla. Bild: Matti Vartiainen

I våra tjänster mötte vi helsingforsarna miljontals gånger under 2024. Våra kunder anser att vi lyckades bra med vårt jobb, eftersom rekommendationsindex som räknas utifrån deras bedömning var 64, alltså mycket bra ­­– klart bättre än ifjol.

Resultaten från personalenkäten är också på en utmärkt nivå eftersom 79 procent av vår personal rekommenderar oss som arbetsgivare. Ett meningsfullt arbete och fungerande samarbete bland kolleger är våra styrkor. I synnerhet de närmaste cheferna upplevs som rättvisa och vår kompetens inom coachande ledarskap är på en god nivå. 

I året 2024 ingick exempelvis följande möten bland våra kunder och anställda:

  • 3 659 000  hemvårdsbesök
  • 1 582 500 dygn inom långvarig heldygnsomsorg om äldre
  • 1 375 200 mottagningsbesök hos hälsostationernas hälsovårdare
  • 875 000 besök vid hälsostationernas läkarmottagning
  • 480 650 besök i tandvården
  • 95000 dygn inom boendetjänster för mentalvårdsklienter
  • 743 400 dygn inom boendetjänster för hemlösa
  • 306 000 dygn inom funktionshinderservicens intensifierande serviceboende
  • 296 500 besök i mödra- och barnrådgivningsbyråerna
  • 273 000 besök i psykiatrisk öppenvård
  • 18 400 klienter inom vuxensocialarbetet
  • 8 000 utryckningar och 53 000 akutvårdsuppdrag i räddningsväsendet.
  • 24,7 miljoner kundkontakter i portalen Maisa

Under 2024 öppnade vi bl. a. Helsingfors diabetescentrum, Mieppi centrum, Gårdsbacka räddningsstation och Brobacka enhet för krävande stöd inom funktionshinderservicen. Familjevård för äldre och digitaliserad uppföljning av graviditetsdiabetes var nya koncept som startades. Köerna inom munhälsan kunde förkortas, mentalvårdstjänsterna för ungdomar samt skol- och studerandehälsovården förbättrades och de ambulerande sköterskornas tjänster minskade de äldres larm och jourbesök.

Förändringsprogrammet ger resultat

"Vår grundläggande uppgift är att upprätthålla Helsingforsbornas välfärd, hälsa och säkerhet. Vi tryggar invånarnas service under alla omständigheter, även om finansieringen är njugg. Vi har jobbat hårt för att utveckla social-, hälsovårds- och räddningstjänsterna i Helsingfors och samtidigt för att dämpa kostnadsökningen", säger sektorchef Juha Jolkkonen.

Med tanke på finansieringen var ekonomin kärv under 2024. Vi driver ett ambitiöst projekt med hjälp av vilket vi redan har lyckats anpassa vår ekonomi med ca 70 miljoner euro. Vi jobbar mer kompakt och avstod från kontorslokaler som stått tomma på grund av distansjobb, vi minskade användningen av inhyrd arbetskraft, vi höjde klientavgifterna till den nationella nivån och startade ett utbildningsprogram inom ekonomi för hela personalen.

Kundupplevelse och invånarbehov stakar ut vår väg

Kundupplevelsen betonades alltmer vid utvecklingen av servicen. Vi samlar dagligen in respons. I oktober frågade vi dessutom helsingforsborna om deras öppna åsikter om social- och hälsovårdstjänsterna.

De viktigaste frågorna för dem som svarade var att servicen håller måttet, är förmånlig och snabb. Service nära smidiga kommunikationer eller i närheten av hemmet stod på önskelistan. Det är smidigt att kunna uträtta flera ärenden på samma gång och att mötas av ett bekant proffs. Mottagningstider på kvällar önskades också.

De tillfrågade ansåg att det är bäst att ta kontakt via kundportalen Maisa eller med ett samtal. Hälften av de som svarade vill använda e-kommunikation när man inte nödvändigtvis måste besöka servicestället, medan hälften föredrar att alltid besöka verksamhetsstället. I synnerhet önskades att de digitala kanalerna ska förtydligas.

"Kundernas och invånarnas erfarenheter hörs och syns starkt i vår service också i framtiden, De påverkar vår kommande servicestrategi och syns i framtiden i våra serviceställen, på vår webbplats och i våra digitala tjänster", säger Juha Jolkkonen.