– En tiedä, paljonko yksittäinen oppilas on lukenut, sillä teemme tätä yhdessä. Lukevan aikuisen malli on myös tärkeä, ja luen usein itsekin omaa kirjaa pitäessäni lukuvälkkiä. Kannattaa aloittaa lukuprojekti heti ekaluokasta lähtien, hän vinkkaa muille luokanopettajille.
Tärkeää on myös se, että oppilaiden huoltajat suhtautuvat lukemiseen kannustavasti ja sitoutuvat edistämään lukemista.
– Sekä edellisessä että nykyisessä luokassani olen saanut vanhemmat täysin mukaan. Vanhemmat allekirjoittavat ja hyväksyvät joka päivä lukuläksyn. Olen tosi kiitollinen vanhemmille – tämä ei ikinä olisi onnistunut ilman heitä.
Vanhemmat allekirjoittavat ja hyväksyvät joka päivä lukuläksyn. Olen tosi kiitollinen vanhemmille – tämä ei ikinä olisi onnistunut ilman heitä.
Kuvakirjat mukana opetuksessa
Oppilaiden lukemien kirjojen saldo näkyy juhlallisesti luokkahuoneen liitutaululla. Lapset ovat ekaluokasta lähtien lukeneet kirjoja yhteensä jo reippaasti yli 9 000, mikä on mieletön suoritus. Luokan katossa leijuvat ilmapallot osoittavat luettujen kirjojen tasalukua, ja kymppitonni häämöttää jo.
– Oppilaani ovat ihania! Heitä on 22, joista 14 on poikia. Eri kieliä on luokassamme ainakin 14. Oppilaat saattavat hyvin lukea 50 kirjaa päivässä yhteensä. Aikuiset eivät aina hahmota, millaisia kirjat ovat. Niissä voi esimerkiksi olla paljon kuvia ja vain vähän tekstiä sivua kohden. Myös äänikirjoja on mukana, vaikkakaan ei paljon, Lehtinen kertoo.
Luokka on tällä erää Tähtipöllö-kisan kolmannella sijalla. Voittoa ei ehkä tänä vuonna tule, mutta sitä tärkeämpää on se, että luetaan.
Opettaja kertoo itsekin lukevansa paljon, mutta myöntää, ettei pysy oppilaiden tahdissa.
– Luen pari kirjaa viikossa. Minua kiinnostavat myös lasten- ja nuortenkirjat, ja kuvakirjoista innostun myös. Lempikirjani on Sally Salmisen Katrina.
Esimerkiksi Tomi Kontion Kissa nimeltä koira -sarja on hieno. Kieli on niin kaunista, ja sisällöissä on rosoisuutta kuten kodittomuutta ja päihdeongelmia.
Lehtinen painottaa, että monia asioita voi oppia ja opettaa kirjojen ja lukemisen avulla. Hän antaa esimerkeiksi tunne- ja vuorovaikutustaidot, kaveritaidot sekä erilaisuuden käsittelemisen. Myös isompien oppilaiden kanssa apuna voi käyttää kuvakirjoja.
– Esimerkiksi Tomi Kontion Kissa nimeltä koira -sarja on hieno. Kieli on niin kaunista, ja sisällöissä on rosoisuutta kuten kodittomuutta ja päihdeongelmia. Olen todella vaikuttunut niistä kirjoista.