Liikenne siirtyy Veturitien sillalla Pasilassa eteläpuolelle viimeistelytöiden ajaksi

Veturitien uuden sillan rakentaminen Pasilan ja Ilmalan juna-asemien välissä alkaa olla loppusuoralla. Liikenne siirretään uuden sillan pohjoispuolelta eteläpuolelle maanantain 31. heinäkuuta ja tiistain 1. elokuuta 2023 välisenä yönä. Uusi silta avautuu kokonaisuudessaan lokakuun loppuun mennessä.
Veturitien uusi silta Pasilassa avautuu kokonaisuudessaan lokakuun loppuun mennessä.  Kuva: Kreate
Veturitien uusi silta Pasilassa avautuu kokonaisuudessaan lokakuun loppuun mennessä. Kuva: Kreate

Veturitien siltaa on Pasilassa rakennettu vaiheittain, ja nyt on vuorossa viimeinen liikenteen siirto ennen sillan avaamista. Maanantain 31.7. ja tiistain 1.8. välisenä yönä liikenne siirtyy sillan pohjoispuolelta eteläpuolelle. Tienkäyttäjien kannalta muutos liikenteessä on vähäinen. Uusi reitti on merkitty selkeästi ennen sillan eteläiselle puolelle tuloa. Liikenteen siirron aikana uuden sillan pohjoispuolelle tehdään pinta-asfaltointi ja viimeistelytöitä sekä rakennetaan eteläisen sillan pääty ja pohjoiset Ratapihakorttelit valmiiksi. 

Siltatyöt alkoivat kesäkuussa 2021. Vanhan sillan purkaminen ja uuden rakentaminen tehtiin poikkeuksellisesti kolmessa vaiheessa, jotta vilkas auto- ja junaliikenne saatiin huomioitua. 

– Ensin rakensimme pohjoispuolelle uuden kolmen kaistan levyisen sillan, jolle liikenne siirrettiin kesällä 2022. Samaan aikaan olimme rakentaneet vanhan sillan alle purkutelineen, joka mahdollisti vanhan sillan purkamisen junaliikennettä häiritsemättä. Toisen vaiheen aikana rakensimme puretun sillan paikalle 4-kaistaisen uuden sillan, joka on uuden sillan eteläinen puolisko. Nyt vuorossa on kolmas vaihe eli sillan kannen eteläisen päädyn viimeistely, valottaa projektipäällikkö Jyrki Perokorpi Kreatesta.

Uuden sillan seitsemän kaistaa käyttöön lokakuussa 

Veturitie ja Ratapihakorttelit -hankkeeseen kuuluva Veturitien uutta silta on valmistuessaan kolme kertaa vanhaa siltaa leveämpi. Entisen kolmen ajokaistan sijaan uudella sillalla on seitsemän kaistaa ja molemmissa reunoissa väylät jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Sillan purkaminen ja rakentaminen, johon on kuulunut sekä louhimista radan vieressä että porapaalutusta raiteiden välissä, on ollut tiukasti aikataulutettua. 

–  Veturitien sillan alittaa kahdeksan raidetta ja alueella on vaihteita, sähköratarakenteita, turvalaitteita sekä muita varottavia rakenteita. Purkamisen mahdollistavan työsillan rakentaminen, louhinta parin metrin päästä raiteesta, porapaalukoneiden organisointi ratojen väliin ja vaativat nostot ovat tapahtuneet yöaikaan häiriöttömän junaliikenteen takaamiseksi, Perokorpi kertoo.   

– Olemme onnistuneet pysymään hyvin aikataulussa ja edistämään urakkaa niin, että moninaisilla ja vaativillakin työvaiheilla on ollut mahdollisimman vähän vaikutusta junaliikenteeseen, jatkaa Perokorpi. 

Hankkeeseen kuuluu myös Radioportin alikulkusilta sekä Ratapihakortteleiden alueelle rakennetut uudet tontti- ja kokoojakadut, joista suurin osa on jo valmiina ja käytössä. Uutta komeaa siltaa tiellä liikkujat pääsevät testaamaan kokonaisuudessaan lokakuun loppuun 2023 mennessä, jolloin koko hankkeen on määrä valmistua. 

Veturitien silta kuuluu Helsingin kaupungin Veturitie ja Ratapihakorttelit -hankkeeseen, jossa levennetään Veturitietä Höyrykadun ja Hakamäentien välillä liikenteen sujuvoittamiseksi sekä rakennetaan Ratapihakortteleiden alueelle uusia tontti- ja kokoojakatuja. Urakassa uusitaan Veturitien ylikulkusilta ja rakennetaan Radioportin alikulkusilta. Vähäpäästöinen työmaa on osa Hiilineutraali Helsinki 2030 -ohjelmaa.