Trafiken på bron på Lokvägen i Böle flyttas till södra sidan under de avslutande arbetena

Byggandet av den nya bron på Lokvägen mellan Böle och Ilmala stationer är på slutrakan. Trafiken flyttas från den nya brons norra sida till den södra sidan natten mellan måndagen 31 juli och tisdagen 1 augusti 2023. Den nya bron öppnas i sin helhet före slutet av oktober.
Ilmakuva Veturitien sillasta heinäkuussa 2023.
Bild: Kreate

Bron på Lokvägen i Böle har byggts i etapper och nu återstår den sista flytten av trafiken innan bron öppnas. Natten mellan måndag 31 juli och tisdag 1 augusti flyttas trafiken från brons norra sida till den södra sidan. För väganvändarna är trafikändringen endast liten. Den nya rutten är tydligt markerad före infarten till brons södra sida. När trafiken är flyttad asfalteras och slutförs arbetena på brons norra sida. Änden på den södra bron byggs färdigt och de norra Bangårdskvarteren färdigställs.

Broarbetena inleddes i juni 2021. Rivningen av den gamla bron och byggandet av den nya gjordes undantagsvis i tre etapper för att kunna ta hänsyn till den livliga bil- och tågtrafiken.

– Först byggde vi en ny bro med tre körfiler på den norra sidan, dit trafiken flyttades sommaren 2022. Samtidigt hade vi byggt en rivningsställning under den gamla bron som gjorde det möjligt att riva den gamla bron utan att orsaka störningar för tågtrafiken. Under den andra etappen byggde vi en fyrfilig ny bro på platsen av den gamla bron. Detta är den södra halvan av den nya bron. Nu återstår etapp tre, avslutande arbeten på brodäckets södra ände, förklarar projektchef Jyrki Perokorpi från Kreate.

Den nya brons sju filer börjar användas i oktober

Den nya bron på Lokvägen, som ingår i projektet Lokvägen och Bangårdskvarteren, kommer att vara tre gånger bredare än den gamla bron när den står klar. I stället för tidigare tre körfiler har den nya bron sju filer samt gång- och cykelbanor på båda sidorna av bron. Rivningen och byggandet av bron, som omfattat både sprängningsarbeten intill järnvägen och borrning av pålar mellan spåren, har gjorts enligt en strikt tidsplan.

– Under bron på Lokvägen går åtta spår och i området finns växlar, elektriska bankonstruktioner, säkerhetsanordningar och andra konstruktioner som måste aktas. Byggandet av arbetsbron som möjliggjorde rivningen, sprängningarna på några meters avstånd från spåren, organiseringen av maskinerna för borrpålning mellan spåren och krävande lyft gjordes nattetid för att säkerställa en ostörd tågtrafik, säger Perokorpi. 

– Vi har lyckats hålla tidsplanen väl och föra framåt entreprenaden med minimal påverkan på tågtrafiken från de mångahanda och även krävande arbetsmomenten, fortsätter Perokorpi.

Projektet omfattar också underfartsbron på Radioporten och de nya tomt- och uppsamlingsgatorna i Bangårdskvarteren, varav de flesta redan är färdiga och används. Väganvändarna får testa den nya, ståtliga bron i sin helhet före slutet av oktober 2023, då hela projektet beräknas vara klart.

Bron på Lokvägen ingår i Helsingfors stads projekt Lokvägen och Bangårdskvarteren där man breddar Lokvägen mellan Ånggatan och Skogsbackavägen för att göra trafiken smidigare samt bygger nya tomt- och uppsamlingsgator i Bangårdskvarteren. I entreprenaden förnyas bron över Lokvägen och byggs underfartsbron på Radioporten. Byggarbetsplatsen med låga utsläpp ingår i programmet Kolneutrala Helsingfors 2030.