Den 110 år gamla bron över Busholmens näs kommer att ersättas med en ny under renoveringen. Bron ligger söder om Västra länken på Busholmskajen. Vid renoveringen byggs en ny körfält för högersvängande trafik från Busholmen. Samtidigt förnyas kommunalteknikens ledningar och kablar samt strandmurar. De gamla strandmurarna är också i behov av reparation.
Den nya bron kommer att bestå av två stålrörsbroar. Brons södra stödmur kommer att beläggas med sten. Även efter renoveringen är det möjligt att ta sig under bron med småbåt.
– Vi siktar på en livslängd på 100 år för den nya bron. Den gamla bron har nått slutet av sin livslängd, och nu är det en bra tid att bygga en ny. Det är förnuftigt att samtidigt renovera strandmurarna, säger projektledare Jukka Repo vid Helsingfors stad.
Renoveringen börjar måndagen den 28 oktober.
Trafikförbindelser för alla färdsätt tryggas
Bron som ska förnyas ligger i ett livligt trafikerat område med en av huvudvägarna till hamnen. Därför förnyas bron i delar och etapper.
– Det är ytterst viktigt för oss att trafiken är så smidig som möjligt trots renoveringen. Det kommer att finnas två körfält för gummihjulstrafik i vardera riktningen genom byggplatsen under hela renoveringen. Lastbilarna kan köra in och ut ur hamnen under hela renoveringen, säger arbetschef Roope Korpela vid GRK Suomi Oy.
Spårtrafiken går genom byggplatsen under hela renoveringen.
Det krävande projektet har tre faser
Brorenoveringen genomförs huvudsakligen i tre faser 2024–2026. De största förändringarna med tanke på trafiken kommer att ske under våren 2025, då den andra fasen av renoveringen inleds och bytet av brons mittsektion påbörjas. Hela renoveringen blir färdig i slutet av 2026.
- I den första fasen (från och med oktober 2024) fokuseras arbetet på den västra ändan av bron och terrasstrukturen där. På körbanan blir körfälten litet smalare. Arbete utförs också på den östra sidan av bron.
- I den andra fasen (preliminärt från och med våren 2025) utförs arbete i det centrala området av bron, varifrån fordonen flyttas till den västra sidan av bron och den nya banken av sprängsten.
- Spårtrafiken kommer att använda en tillfällig arbetsbro i mitten av renoveringsområdet medan bron förnyas i spårområdet.
- Motorfordon som kör bort från hamnen och Busholmen kommer att använda en bank av sprängsten i havet öster om bron. Det kommer också att finnas en gång- och cykelväg på banken.
- I den tredje fasen (sommaren 2026) kommer trafiken gradvis att återgå till sitt tidigare läge när bron är färdigbyggd. De tillfälliga konstruktionerna, såsom banken av sprängsten, rivs och gatuytorna färdigställs.
Arbetet på byggplatsen utförs i princip på vardagar klockan 7–20. Entreprenören är GRK Suomi Oy.
Buller från pålning och muddring
Brorenoveringen omfattar pålning och muddring som skapar buller. Arbeten som är särskilt bullriga utförs i enlighet med bullertillståndet. Arbeten på kvällar och veckoslut meddelas separat. Målet är att bygga banken av sprängsten och slutföra borrpålningen så snabbt som möjligt.
Information tillgänglig i olika kanaler
Det är möjligt att följa hur renoveringen framskrider i följande kanaler:
- Aktuell information om renoveringen och gällande trafikarrangemang uppdateras på webbplatsen hel.fi/jatkasaarensilta (på finska), hel.fi/busholmensbro (senare på svenska)
- Följ renoveringen på Facebook: facebook.com/jatkasaarensilta(Länk leder till extern tjänst)
Hundstängslet på Västra länken minskas för renoveringen
Hundstängslet på Västra länken intill bron kan användas under renoveringen, men storleken på stängslet måste minskas på grund av byggplatsen. Målet är att återställa stängslet till normal storlek så snart som möjligt.
Konstverken i förråd under renoveringen
Verket Horisontti på Busholmskajen kommer att flyttas till ett förråd för renoveringstiden. På samma sätt kommer Olo n:o 22-konstverkets(Länk leder till extern tjänst) stålkulor på Gräsvikskajens kajområde att flyttas till ett förråd för renoveringen.