Jätkäsaaren siltaremontti

Remontissa uusitaan Jätkäsaaren kannaksen vanha silta. Raitioliikenne ja moottoriajoneuvot pääsevät koko remontin ajan kulkemaan työmaan läpi.
Jätkäsaaren kannaksen silta ja urakka-alue viistoilmakuvassa.

Jätkäsaaren kannaksen 110-vuotias silta uusitaan remontissa. Silta sijaitsee Länsilinkin eteläpuolella Jätkäsaarenlaiturilla. Remontissa rakennetaan uusi kääntymiskaista Jätkäsaaren suunnasta oikealle kääntyville. Samalla myös uusitaan rantamuureja sekä kunnallistekniikan johtoja ja kaapeleita.

Mitä remontissa tehdään?

  • Jätkäsaaren kannaksen 110-vuotias silta uusitaan remontissa.
  • Remontissa rakennetaan uusi kääntymiskaista Jätkäsaaren suunnasta oikealle kääntyville liittymään.
  • Samalla myös uusitaan kunnallistekniikan johtoja ja kaapeleita.
  • Jätkäsaarenlaiturin rantamuureja uusitaan. Vanhat rantamuurit ovat myös korjauksen tarpeessa.

Katu- ja siltasuunnitelmat

Katu- ja siltasuunnitelma, Jätkäsaarenlaituri, Tyynenmerenkatu, Mechelininkatu, Jätkäsaaren kannaksen silta (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Näin työt etenevät

Vaativassa urakassa on kolme vaihetta. Tässä alustava vaiheistus.

  1. Vaihe 1

    Ensimmäisessä vaiheessa (lokakuusta 2024 alkaen) työt keskittyvät aluksi sillan länsipäätyyn ja siellä olevaan terassirakennelmaan. Ajoradalla kaistat kapenevat hiukan. Sillan itäreunalla työt alkavat tammikuussa 2025.

  2. Vaihe 2

    Toisessa vaiheessa (alustavasti syksystä 2025 alkaen) töitä tehdään sillan keskialueella. Kulkuväylät siirtyvät sillan länsipuolelle sekä itäpuolella mereen rakennettavalle väliaikaiselle louhepenkereelle.

    • Jalankulkijoille ja pyöräilijöille otetaan käyttöön kulkuväylät sekä kanavan puolella että louhepenkereellä.
    • Satamasta ja Jätkäsaaresta poistuvat moottoriajoneuvot käyttävät louhepengertä.
    • Raitiotien käyttöön tulee tilapäinen työsilta remonttialueen keskelle siksi aikaa, kun siltaa uusitaan kiskoalueella.
  3. Vaihe 3

    Kolmannessa vaiheessa (kesä 2026) työmaa palauttaa liikenteen vähitellen aikaisemmille paikoilleen, kun uusi silta valmistuu. Tilapäiset rakenteet, kuten mereen rakennettu louhepenger, puretaan ja katupinnat viimeistellään. Satamasta ja Jätkäsaaresta Hietaniemen suuntaan kääntyville otetaan käyttöön uusi ajokaista liittymään.

Lisätiedot

Nimi
Jukka Repo

Titteli
Projektinjohtaja

Nimi
Työmaan palautesähköposti ja -numero

Jätkäsaaren siltaremontti - Usein kysytyt kysymykset

1. Miksi Jätkäsaaren silta uusitaan?

2. Mitä kaikkea Jätkäsaaren siltaremontti pitää sisällään?

3. Millä kaduilla töitä tehdään?

4. Kuinka kauan remontti kestää?

5. Miksi remontti kestää niin pitkään?

6. Kuka siltaremontin tekee?

7. Kuinka paljon siltaremontti maksaa?

8. Mistä saan ajantasaista tietoa remontin etenemisestä ja liikennejärjestelyiden muutoksista?

9. Kaadetaanko remontissa puita?

10. Vaikuttaako remontti Länsilinkin koira-aitaukseen?

11. Mihin tarkoitukseen louhepenger rakennetaan?

12. Miksi työmaa-alueella ruopataan?

1. Miksi Jätkäsaaren silta uusitaan?

Nykyinen, vuonna 1914 käyttöön otettu Jätkäsaaren kannaksen silta on tullut käyttöikänsä päähän. Uusi silta palvelee 100 vuotta eteenpäin. Jätkäsaaren liikenne on ajoittain ruuhkaista ja nyt saadaan yksi kaista ajoneuvoille lisää.

2. Mitä kaikkea Jätkäsaaren siltaremontti pitää sisällään?

Remontissa uusitaan Jätkäsaaren kannaksen 110-vuotias silta. Silta sijaitsee Länsilinkin eteläpuolella Jätkäsaarenlaiturilla. Uusi silta koostuu kahdesta teräsputkisillasta. Sillan eteläinen tukimuuri verhoillaan kiveyksillä. Sillan alitus pienveneillä on mahdollista myös remontin jälkeen.

Remontissa rakennetaan lisäksi uusi kääntymiskaista Jätkäsaaren suunnasta oikealle kohti Hietalahdenrantaa kääntyville ajoneuvoille. Uusi kääntymiskaista sujuvoittaa risteyksen liikennettä ja lisää turvallisuutta. Laitureiden leventämisen yhteydessä uusitaan rantamuureja.

Remontissa uusitaan myös kunnallistekniikkaa. Tämä sisältää vesihuoltoputkien, kaukolämmön ja kaapeleiden siirtoja ja uusimisia.

3. Millä kaduilla töitä tehdään?

Työalue sijoittuu Jätkäsaaren Clarion-hotellin edustalta Mechelininkadun liittymään.

4. Kuinka kauan remontti kestää?

Työt käynnistyivät lokakuussa 2024 ja remontti valmistuu kokonaisuudessaan loppuvuodesta 2026.

5. Miksi remontti kestää niin pitkään?

Uusittava silta sijaitsee erittäin vilkkaasti liikennöidyllä alueella, joka on yksi Länsisataman pääreiteistä. Silta uusitaan vaiheittain, jotta liikenne pääsee koko ajan kulkemaan sillan kohdalta molempiin suuntiin.

6. Kuka siltaremontin tekee?

Urakoitsijana toimii GRK Suomi Oy. Työn päätilaajana on Helsingin kaupunkiympäristön toimiala. 

7. Kuinka paljon siltaremontti maksaa?

Remontin kustannukset ovat noin 17 miljoonaa euroa.

8. Mistä saan ajantasaista tietoa remontin etenemisestä ja liikennejärjestelyiden muutoksista?

Voit seurata hanketta Facebookissa osoitteessa https://www.facebook.com/jatkasaarensilta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) ja hankkeen verkkosivuilla osoitteessa hel.fi/jatkasaarensilta.

9. Kaadetaanko remontissa puita?

Jätkäsaarenlaiturin uuden laiturirakenteen rakentaminen edellyttää yhteensä kuuden koivun poistamista samasta koivurivistä. Näistä kaksi puuta on todettu katselmuksessa lahoiksi riskipuiksi. Puut tullaan korvaamaan uusilla taimilla hankkeen lopussa. Kanavan puolella kunnallistekniikan uusiminen edellyttää yhden riskipuuksi todetun puun poistamista. Tilalle istutetaan uusi taimi hankkeen loppuvaiheessa.

Lisäksi Jätkäsaarenlaiturin viheralueelta siirretään kaksi koivua kaupungin taimistolle siltaremontin tulevan kiertotiejärjestelyn vuoksi. Siirrettävät koivut pyritään palauttamaan takaisin alkuperäisille paikoilleen, kun siltaremontti valmistuu ja ajoneuvoliikenne palaa takaisin nykyiselle paikalleen. Tarvittaessa tilalle istutetaan hankkeen lopussa uudet taimet.

Kaikki poistettavat ja siirrettävät puut on katselmoitu yhdessä kaupungin vihervalvonnan asiantuntijan kanssa. Poistoja tehdään vain rakentamisen vaatimassa laajuudessa ja puiden kunto huomioon ottaen.

10. Vaikuttaako remontti Länsilinkin koira-aitaukseen?

Länsilinkin koira-aitausta joudutaan pienentämään väliaikaisesti työmaan takia. Nykyisen sillan purku ja uuden sillan rakennustyöt vaativat tilaa molemmin puolin siltaa, jonka lisäksi aitauksen kohdalla rakennetaan uutta vesihuoltoa sekä kaapelisuojaputkituksia. Syksyllä 2025 kiertotiereitti kulkee osittain nykyisen koira-aitauksen kohdalla.

Aitauksen koko pienenee väliaikaisesti noin 40 prosenttia. Pienennetty aitaus pyritään pitämään käytössä koko siltaremontin ajan. Myös sisäänkäyntiportti pyritään säilyttämään nykyisellä paikallaan. Mahdollisista muutoksista tiedotetaan erikseen.

Aitausta rajataan kaksi metriä korkealla työmaa-aidalla, jonka betonijalat upotetaan maan alle. Väliaikaisen aidan alaosaan kiinnitetään lisäksi 150 cm korkea tiheämpi aitaverkko.

Aitaus palautetaan normaaliin kokoonsa kesällä 2026, kun 2. työvaiheen kiertotiereitti päästään purkamaan.

11. Mihin tarkoitukseen louhepenger rakennetaan?

Mereen rakennetaan väliaikainen louhepenger, jotta liikenne pääsee kulkemaan työmaan läpi myös silloin, kun töitä tehdään sillan keskiosassa. Penger puretaan urakan loppuvaiheessa, kun liikenne palautetaan takaisin alkuperäisille paikoilleen.

12. Miksi työmaa-alueella ruopataan?

Ruoppauksessa poistetaan meren pohjaan kerääntynyt pehmeä maa-aines ja pilaantunut maa. Sillä varmistetaan, että louhepenger voidaan rakentaa kiinteälle alustalle ja että se ei painu liikaa, kun liikenne siirretään väliaikaisesti kulkemaan penkereellä.

1. Mihin aikaan töitä tehdään?

2. Tuleeko töiden vuoksi sähkö- tai vesikatkoja? Milloin?

3. Minkälaista muuta häiriötä remontti aiheuttaa alueella?

4. Tuleeko pysäköintiin muutoksia urakka-alueella?

1. Mihin aikaan töitä tehdään?

Työmaalla tehdään töitä pääsääntöisesti arkisin klo 7–22. Mahdollisista yö- ja viikonlopputöistä tiedotetaan erikseen.

2. Tuleeko töiden vuoksi sähkö- tai vesikatkoja? Milloin?

Katutyöstä voi aiheutua lyhyitä sähkö- ja vesikatkoja liitostöiden aikana. Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) ja Helen Sähköverkko tiedottavat töiden vaatimista katkoista etukäteen.

Suunnitelluista vesikatkoista on mahdollista tilata HSY:ltä tekstiviesti Tilaa tekstiviesti HSY:n sivuilta (www.hsy.fi/tekstiviesti(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)).  

Myös odottamattomat putkirikot ovat mahdollisia katutöiden aikana. HSY on julkaissut perusohjeet asukkaille, kun vesi katkeaa odottamattomasti. Lue ohjeet HSY:n verkkosivuilta (www.hsy.fi/vesikatkot(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)).

3. Minkälaista muuta häiriötä remontti aiheuttaa alueella?

Siltaremonttiin kuuluvat paalutus-, rammerointi- ja ruoppaustyöt aiheuttavat melua. Erityisen meluavia töitä tehdään meluluvan mukaisesti kello 7–22. Ilta- ja viikonlopputöistä ilmoitetaan erikseen. Louhepenkan rakentaminen ja porapaalutus pyritään tekemään mahdollisimman nopeasti. Pölyämistä pyritään ehkäisemään suolauksella ja kastelulla.

4. Tuleeko pysäköintiin muutoksia urakka-alueella?

Pysäköintiin tulee mahdollisesti pieniä muutoksia. Urakka-alueella sijaitsevat kadunvarsipaikat ovat pois käytöstä remontin ajan.

1. Miten remontti vaikuttaa alueella liikkumiseen?

2. Miten huolehditte liikenteen sujuvuudesta pahimpina ruuhka-aikoina?

3. Millaisia muutoksia työt aiheuttavat joukkoliikenteeseen?

4. Tuleeko Länsisatamaan kulkevien varata matkantekoon tavallista enemmän aikaa?

5. Voiko pienveneellä kulkea sillan ali remontin aikana?

6. Miksi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden väliaikainen kulkureitti kulkee nyt niin pitkän lenkin?

1. Miten remontti vaikuttaa alueella liikkumiseen?

Raitioliikenne ja moottoriajoneuvot pääsevät koko remontin ajan kulkemaan työmaan läpi. Suurimmat muutokset tapahtuvat liikenteen osalta syksyllä 2025, kun töitä tehdään sillan keskiosassa.

Muuttuvat työmaajärjestelyt aiheuttavat aina jonkin verran häiriötä liikenteeseen. Nykyinen ajokaistojen määrä on tavoitteena säilyttää koko remontin ajan.

Varmistaaksemme turvallisen liikkumisen työmaa-alueen läheisyydessä on jalankulkijoille ja pyöräilijöille käytössä väliaikaiset kiertotiet. Seuraavan kerran jalankulun ja pyöräilyn kiertotiejärjestelyt muuttuvat tämänhetkisen arvioin mukaan syksyllä 2025.

2. Miten huolehditte liikenteen sujuvuudesta pahimpina ruuhka-aikoina?

Järjestelyt toteutetaan siten, että haitat yleiselle liikenteelle minimoidaan. Työmaa seuraa järjestelyjä ja liikennettä sekä tarvittaessa muuttaa järjestelyjä.

3. Millaisia muutoksia työt aiheuttavat joukkoliikenteeseen?

Raitiovaunuliikenne kulkee koko remontin ajan normaalisti työmaan läpi. Liikennejärjestelyiden muuttuessa pienet viivästykset ovat mahdollisia. Joukkoliikenteen muutoksista kertoo tarkemmin HSL hsl.fi-sivustolla ja muissa kanavissaan (https://www.hsl.fi/(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)).

4. Tuleeko Länsisatamaan kulkevien varata matkantekoon tavallista enemmän aikaa?

Remontin aikaiset työmaajärjestelyt aiheuttavat jonkin verran häiriöitä liikenteeseen ja laivamatkustajien on hyvä varata matkantekoon hieman tavallista enemmän aikaa.

5. Voiko pienveneellä kulkea sillan ali remontin aikana?

Remontin aikana siltaa ei voi alittaa pienveneellä. Kun remontti valmistuu, väylä on jälleen käytettävissä. 

6. Miksi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden väliaikainen kulkureitti kulkee nyt niin pitkän lenkin?

Kiertotie on valitettavasti tällä hetkellä siltatyömaan kohdalla pitkä jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Työmaa sijaitsee erittäin vilkkaasti liikennöidyllä ja mutkikkaalla tieosuudella, jossa kulkee muun muassa paljon tilaa vaativaa raskasta liikennettä. Näistä syistä autokaistoja ei ole mahdollista ottaa väliaikaisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttöön.

Elo-syyskuussa 2025 siltaremontissa siirrytään työskentelemään sillan keskiosan parissa, jolloin käyttöön otetaan väliaikainen meripenkere. Tälle penkereelle avataan kulkureitti myös jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Lisäksi kanavan puolelle avataan kulkureitti arviolta samoihin aikoihin.

1. Kuinka pitkään uusi silta säilyy käytössä?

Uusi silta palvelee seuraavat 100 vuotta eteenpäin.

2. Vähentääkö remontti valmistuessaan ruuhkia Jätkäsaaren risteyksessä?

Jätkäsaaren suunnalta oikealle kääntyvälle ajoneuvoliikenteelle rakennetaan remontin yhteydessä uusi kaista liittymään, joka sujuvoittaa Jätkäsaaresta poistuvaa liikennettä.

3. Helsingin Satama on suunnitellut siirtävänsä kaiken Tallinnaan suuntavan laivaliikenteen Jätkäsaaressa sijaitsevaan Länsisatamaan. 2030-luvulla Länsisataman kautta kulkisi suurin osa matkustajaliikenteestä. Riittääkö yksi uusi kääntymiskaista Jätkäsaaresta purkamaan risteysalueen ruuhkia?

Tallinnan liikenteen siirto Länsisatamaan edellyttäisi uuden satamatunnelin rakentamista Länsisataman ja Länsiväylän välille. Tunnelin toteutuessa kaikki satamaan suuntaava raskas liikenne kulkisi tulevaisuudessa tunnelin kautta ja näin ollen ruuhkat Jätkäsaaren kannaksen sillalla tulisivat vähenemään. Lisätietoa satamatunnelista ja satamien kehittämisohjelmasta voi lukea Helsingin Satama Oy:n verkkosivuilta(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).

Tämän sivun löydät myös osoitteella hel.fi/jatkasaarensilta