Liikennemerkkien uusiminen on Helsingille jättiurakka

Kesällä 2020 voimaan astuneen uuden tieliikennelain myötä Suomi sai noin 50 uutta liikennemerkkiä. Niiden vaihto on Helsingille suururakka.
Suojatien merkkiä vaihdetaan uuteen.

Kesällä 2020 voimaan astuneen uuden tieliikennelain myötä Suomi sai noin 50 uutta liikennemerkkiä. Lisäksi käytännössä kaikkien vanhojen liikennemerkkien ulkonäkö päivittyi. Tämä tarkoittaa jopa 100 000 merkin uusimista Helsingissä.

Liikennemerkkien vaihdolle on määritelty 10 vuoden siirtymäaika. Tiemerkintöjen siirtymäaika on pisimmillään 7 vuotta, mutta monien merkintöjen määräaika on vain 2 tai 3 vuotta. Osalla kieltomerkeistä ei ollut lainkaan siirtymää, joten ne vaihdettiin heti lain astuttua voimaan.

Työn määrää lisää se, että osa uusista merkeistä edellyttää aiempaa pitempiä putkia ja järeämpiä alustoja. Laki edellyttää muutoksia myös osaan ajoratamerkinnöistä.

Miksi Helsinki
kiirehtii urakkaa?

Helsinki pyrkii suoriutumaan urakasta mahdollisimman nopeasti, mutta koska työ on valtava, voivat jäljellä olevat 9 vuotta silti tulla tarpeeseen.

Merkittävin syy Helsingin ottamalle alkuspurtille on henkilöstöresurssien rajallisuus. Työ vie paljon aikaa, eikä kaikkia kaupungin ylläpidon työntekijöitä voida sitoa vaihto-operaatioon siirtymäajan viimeisinä vuosina. Lisäksi tuleviin vuosiin voi sisältyä työvoimaa sitovia muuttujia. Tällainen muuttuja voisi olla esimerkiksi pitkä ja ankara lumitalvi, joka keskeyttäisi työn pitkäksi aikaa.

Monet tiemerkinnät liittyvät kiinteästi liikennemerkkeihin, joten työ on tehokkainta suorittaa yhdessä paikassa kerralla kuntoon. Siksi aikataulu määrittyy usein kiireisimmin vaihdettavan merkinnän mukaan.

Nopeaan vaihtotahtiin pyritään myös liikenteenohjauksellisen yhtenäisyyden vuoksi. Tavoitteena on, että kaduilla olisi mahdollisimman vähän aikaa sekalainen kokoelma uusia ja vanhoja merkkejä. Alustavana suunnitelmana on, että viiden vuoden päästä kaduilla olisi enää vain yksittäisiä vanhoja liikennemerkkejä.

Missä järjestyksessä liikennemerkit
uusitaan?

Näkyvimmät merkit, kuten suojatiet ja liikenteenjakajat, uusitaan ensin. Se johtuu jo yksin niiden kunnosta, sillä ne ovat tyypillisesti sääolosuhteiden, törmäysten ja ilkivallan kohteina. Pyörätiet merkitään kaksisuuntaisiksi mahdollisimman pikaisesti.

Poistetaanko
hyväkuntoisia liikennemerkkejä?

Hyväkuntoisiakin merkkejä vaihtuu, mutta Helsinki on lakimuutosta ennakoiden lykännyt merkkien vaihtoja. Näin ollen monet niistä ovat jo käyttöikänsä puolesta vaihdon tarpeessa. Liikennemerkit kestävät sään armoilla noin 30 vuotta. Samalla vaihdetaan myös muun muassa siirtokehotuskylttejä, joissa on vanhentunutta tietoa esimerkiksi kaupungin organisaatiosta. Poistetut merkit kierrätetään ja materiaalit uusiokäytetään tehokkaasti.

Mikä on
vaihto-operaation kustannus?

Karkean arvion mukaan 10 vuodelle jakautuva urakka maksaa Helsingissä noin 15 miljoonaa euroa. Tavallisesti tässä ajassa merkkien ja merkintöjen vaihtoihin käytettäisiin karkeasti arvioiden noin 4-5 miljoonaa euroa. Yksittäisen merkin hinta vaihtelee 40-100 euron välillä ja sen asennuksen kustannus on samaa luokkaa.

Staran uutinen: Helsinki uusii 100 000 liikennemerkkiä >