Lukuviikkoa vietetään koko maassa 17.–23. huhtikuuta innostamalla kaikenikäiset kirjallisuuden ja lukemisen pariin. Stadin ammatti- ja aikuisopiston yhteisen teemaviikon perinne alkoi keväällä 2022 äidinkielen opettaja Tuija Takalan aloitteesta.
Takala oli lukenut kaupunkistrategiasta, että Helsinki haluaa olla lukemisen ja lukutaidon pääkaupunki. Hän keksi, että lukuviikko voisi toimia koko oppilaitoksen yhteisenä tapahtumana. Stadin AO toimii Helsingissä viidellä kampuksella, ja toimipaikkoja on yhteensä 14.
Takala ja hänen kollegansa ideoivat ja organisoivat yhdessä lukemiseen innostavaa toimintaa kaikille kampuksille. Ensimmäinen lukuviikko toimi niin hyvin, että toinen pidettiin jo marraskuussa. Nyt vuorossa on kolmas lukuviikko.
– Järjestämme esimerkiksi Kampus 1:llä yhtenä päivänä kirjakahvilan, jossa on kirjojen kierrätystä ja jossa voi tehdä testejä siitä, millainen lukija olet ja millaiset kirjat sopivat sinulle, Takala kertoo.
Viime vuonna kirjakahvilassa sai myös kuunnella tekstinpätkiä QR-koodilla. Ja onkia runoja! Vähän niin kuin lastenkutsuilla.
– Runo-onginnassa on onki, joka heitetään runojärveen eli sermin taakse. Kala ensin nykii, ja kun onkija nostaa vapansa, ongenkoukussa eli ämpärissä on runo.
Onkija luki saamansa runon ääneen. Opiskelijoista se oli hauskaa. Ilmaisten kahvien kirjakahvilaan muodostui runo-onkijoista välillä jopa jonoa.
– Meillä on paljon S2-opiskelijoita eli suomea toisena kielenä opiskelevia. Valitsin sekä selkorunoja että suomalaisten runoilijoiden sellaisia runoja, jotka ovat kohtalaisen helppoa kieltä, Takala sanoo.
Lukuviikon aikana oppilaitoksen keskusradiosta luettiin jokaisena päivänä pieni tekstinpätkä aamunavauksena. Takala luki ääneen Anni Kytömäen Finlandia-palkittua Margaritaa, jota kustannusyhtiö Gummerus lahjoitti Stadin AO:lle peräti tuhat kappaletta marraskuun lukuviikolla. Joku muu luki Stadin slangia Tuomari Nurmion sovituksena, toteutus aamunavauksissa oli vapaa.
Lukeminen osana kestävää kehitystä
Lukuviikon tavoitteena on tehdä lukeminen näkyväksi Stadin AO:ssa iloisella ja rennolla tavalla: lukeminen on normaalia, ei ole yhtä oikeaa tapaa lukea, ja jokaiselle löytyy jotakin kiinnostavaa luettavaa. Oppilaitos kokoaa lukuviikoksi yhteisen materiaalin, jota jaetaan yksiköiden kesken.
– Strategisissa tavoitteissamme on myös kestävä tulevaisuus. Näytämme, että lukeminen ja kirjallisuus ovat osa kulttuurista kestävää kehitystä. Lukutaidon vahvistaminen tukee myös tasa-arvoa ja osallisuutta: jos on lukutaidoton tai heikko lukutaito, osallisuus on vaarassa, Takala pohtii.
Margarita-kirjan luontokuvauksista saatiin Kampus 5:llä aasinsilta opiskelijoiden kestävän kehityksen ja luontosuhteen ryhmän luontosuhteeseen. Ryhmä teki lukuviikolla luontoretken Mustikkamaalle. Retken aikana ”luettiin luontoa”.
– Otimme valokuvia luonnon kohteista, jotka lämmittivät mieltä. Otimme kuvia myös epäkohdista kuten roskaamisesta tai hylätyistä sähköpotkulaudoista, sähkö- ja automaatioalan opiskelijat Ariel, Jasper, Benjamin, Jesse ja Marco muistelevat.
He osallistuivat kampuksella myös kirjakahvilaan. Kirjoja ja muuta lukemista on viety oppilaitoksen yhteiseen kierrätyshuoneeseen, josta on voinut hakea itselleen mieleistä luettavaa.
– Luen kaikki bussimatkat. Pystyn hyvin sulautumaan kirjaan, Jesse kertoo ja arvioi lukevansa viikossa noin 10 tuntia.
Fantasiaa ja uutisia
Mitä nuoret sitten lukevat? Jesse pitää erityisesti fantasiasta, scifistä ja mangasta, Benjaminia viehättävät dekkarit, ja Ariel lukee fantasiakirjallisuutta.
– Olen hidas lukemaan kirjoja. Yritän lukea Harry Pottereita, Ariel sanoo.
Marco lukee erityisesti oppikirjoja mutta kierrätyshuoneesta mukaan on lähtenyt myös esimerkiksi Aku Ankkoja. Jasper ja Ariel lukevat joka päivä uutisia iltapäivälehtien verkkosivuilta.
– Tykkään monista eri tyyleistä, kauhumurhajutuista romanttiseen pelloilla hyppimiseen. Luen päivittäin paljon myös tekstiviestejä. Olen kavereideni terapeuttina, Benjamin toteaa.
Nuorten kokemuksen mukaan ammattioppilaitoksessa tai ainakin heidän linjallaan pakollista lukemista on opetuksessa vähemmän kuin peruskoulussa. Oppiminen tapahtuu paljon käytännön ja tekemisen kautta.
– Kirjallisuus vaihtelee hyvin paljon alakohtaisesti. Elektroniikkapuolella on tosi paljon kirjallisuutta, sähköpuolella vähemmän. Jos älyää lukea itse, asia syventyy ja tekeminenkin alkaa olla laadukkaampaa, Marco tuumaa.
Nopea viihde kilpailee ajasta
Lukemiseen käytetty aika on tutkitusti vähentynyt, ja samaan aikaan lukutaito on Suomessa heikentynyt. Ihmisten ajasta kilpailevat muut viihdykkeet kuin kirjat.
– Lukeminen vaatii keskittymistä ja lukurauhan – kilpailijana ovat kännykät ja muu nopea viihde, joka houkuttaa. Lukemisen eteen pitää nähdä vaivaa, Tuija Takala sanoo.
Takala on huolissaan siitä, että verkkomediat ja some ovat totuttaneet lukijat silmäilemään asioita vain otsikkotasolla. Tällöin syventävä ja soveltava lukutaito väistämättä heikkenee.
Stadin AO:n nuoret kokevat, että kirjoista saa kyllä monesti enemmän irti kuin esimerkiksi elokuvista.
– Itse voi mielessään muokata tapahtumapaikan, jossa ollaan. Esimerkiksi Harry Potter -kirjoissa: jos olet nähnyt leffan ennen kirjaa, se vähän pilaa sen, Ariel miettii.
– Sanallinen kuvailu kirjassa on yksityiskohtaista. Käytetään absurdejakin sanoja, mistä tykkään, Benjamin sanoo.
Lukemista vartin verran
Kansallisen lukuviikon teemana tänä vuonna on lukemisen monet muodot. Se kannustaa lukemaan oikeastaan mitä vain: kaunokirjallisuutta, oppimateriaaleja, ammattilehtiä tai verkosta löytyviä tekstejä. Kirjoja ja muita tekstejä voi myös kuunnella.
Kaikkia Stadin AO:n opettajia – ei ainoastaan äidinkielen tai S2-kielen opettajia – kehotetaan viikon aikana käyttämään oppitunnillaan ainakin 15 minuuttia lukemiseen.
– Lukuvartin ajatus on, että lukeminen tulee näkyväksi oppitunnilla. Opettaja järjestää 15 minuutin lukuhetken jokaiselle opetusryhmälleen sillä viikolla, Takala selventää.
Lukutaitoa on sekin, että informaatioähkyn ja disinformaation maailmassa osaa arvioida lukemaansa ja erottaa oikean tiedon väärästä. Tiedon luotettavuuden arvioinnin taitoa tarvitaan todennäköisesti tulevaisuudessa yhä enemmän.
Stadin AO:n jokaisella kampuksella on oma ydinryhmänsä, joka suunnittelee lukuviikon tapahtumat. Ne voivat vaihdella keskenään paljonkin toimipaikan hengen ja opiskeltavien alojen mukaan.
– Lukuviikossa parasta on sen näkeminen, että lukutaito ei ole itsestäänselvyys vaan arvo. Se tukee tasa-arvoa ja osallisuuden taitoa, tuottaa iloa ja virkistystä ja kohottaa myös itsetuntoa, kun saa tietoa lukemisen kautta. Teemaviikolla voi olla kipinöivä vaikutus lukemiseen, Takala hymyilee.
Teksti: Nina Dale